Czytanie z wyobraźnia

Ricki Linksman w książce pt.: „W jaki sposób szybko się uczyć” zauważa zasadnie, ze każdy wydrukowany tekst jest jedynie rodzajem transkrypcji wyimaginowanych lub rzeczywistych zdarzeń, które zostały zamienione na słowa po to, by czytający o nich mogli łatwiej dowiedzieć się, co się właściwie stało. Tekst jest więc rodzajem scenariusza filmowego, opisem akcji z udziałem aktorów. A czytanie to powtórna zamiana słów w rzeczywiste lub wyobrażone działania lub idee, o których autor chciał nas poinformować. Zamieniasz słowa z powrotem w oryginalny film. Powinieneś jednak robić to po swojemu i twórczo, jak prawdziwy reżyser, który planuje ujęcia, prowadzi aktorów, mówi im co mają robić, jaki mieć wyraz twarzy, kontroluje dźwięk, kieruje akcją, itp.



Kluczem do rozumienia tego co czytasz, rozumienia empirycznego jest możliwie najbardziej realistyczne wizualizowanie tekstu, co będzie możliwe wtedy, kiedy zrobisz to zgodnie ze swoim „super złączem”. Gdy wizualizujesz i urealniasz tekst, twój mózg przyjmuje wszystkie opisane w nim zdarzenia tak, jakbyś je sam rzeczywiście przeżywał, a to znaczy, że automatycznie je zapamiętasz! (czy przypominasz sobie teraz definicję i zasady posługiwania się „żywym” obrazem? A więc czytając dowolny tekst (nawet naukowy czy ściśle techniczny) miej wrażenie, że „widzisz” opisywane zdarzenia, sytuacje, rozmowy, itd. Widzisz film, akcję rozgrywającą się tu i teraz na ekranie umysłu i doświadczasz go zgodnie z własnymi strategiami uczenia się. To się da zrobić zawsze. Dlatego tak ważne jest, abyś czytał małymi fragmentami i w tempie pozwalającym na możliwie najbardziej przekonującą wizualizację, ponieważ wszystko, czego nie ukażesz w swoim filmie, nie zobaczysz na ekranie wyobraźni może ulec zapomnieniu. Przy takim podejściu nowy tekst zapamiętasz nawet po jednokrotnym czytaniu. Przydatne uwagi:

  1. W trakcie czytania zadawaj sobie jak najwięcej pytań, ułatwiających własną wizualizację. A więc co widzisz, czujesz, słyszysz, czego dotykasz, jaką akcję uruchamiasz w swojej wyobraźni? Dodawaj też inne pytania, które odnoszą się do twojego kompleksowego stylu uczenia się.
  2. Pytania zadawaj w myślach
  3. Kiedy oswoisz się z takim sposobem czytania (zajmuje to zwykle kilkanaście dni) proces zamiany słów na wyobrażenia stanie się automatyczny i symultaniczny, a więc zadawanie wspomnianych wyżej pytań nie będzie już potrzebne. Przestaniesz być świadomy odczytywanych słów. Zostanie tylko film. Na tym polega ogromna przyjemność czytania, dlatego wprawni czytelnicy nie mogą oderwać się od książki, dlatego wielu z nich woli czytać książkę niż oglądać film zrealizowany na jej podstawie. Ich projekcja jest bowiem o wiele lepsza, bo wzbogacona o własne emocje.

Jeśli np. jesteś wzrokowcem z dominującą prawą półkulą czytając wyobrażaj sobie siebie oglądającego film na ekranie. Zwróć uwagę na ludzi, miejsca i rzeczy. Po przeczytaniu każdego fragmentu lub zdania powinieneś zadawać sobie pytanie: „Co widzę w tym filmie?” Wizualizuj kolory, kształty, rozmiary, wzory i desenie, oglądaj wyraz twarzy ludzi, stwarzaj stosowną akcję, itd. itp. W podobny sposób stworzysz inne „filmy”, dla innych kanałów, stylów reprezentacji i stylów uczenia się. Pytaj: co słyszę w swoim filmie? Co odczuwam? Z metodą sugerowaną przez Ricki Linksman współgra „strumień obrazów”, który poleca z kolei Win Wenger, dyrektor Projekt Renaissance z Maryland (USA). Jest to szczególny sposób odwoływania się do podświadomości, która – to jej cecha – w każdej chwili produkuje strumień obrazów, osadzających się na krawędzi świadomości. Dzięki tej metodzie, utrzymuje Wenger, szczególnie przy czytaniu trudnych materiałów, można skrócić czas czytania o dwie trzecie, potrajając jednocześnie zdolność rozumienia tematu. Co trzeba zrobić? Chociaż brzmi to dość dziwnie, zanim zaczniesz czytać „poproś” wyobraźnię (i podświadomość), by „wszystko, co jest w tym artykule, ułożyło się w logiczna całość i stało się zrozumiale”. Możesz być bardziej niż zaskoczony, ale już od pierwszych linijek nowy tekst zaczniesz czytać o wiele szybciej i z o wiele głębszym zrozumieniem.. Co więcej, taki strumień obrazów znacząco przyspiesza również integrację mózgu Chcesz lepiej rozumieć to, co czytasz? Czytaj szybciej! Rozumienie tekstu wzrasta przy większej szybkości czytania! To nie żart… Zwróć też uwagę na to, co utrudnia rozumienie i zapamiętywanie tekstu. Usuwaj takie bariery, jeśli zauważasz ich obecność w swoim sposobie uczenia się. Te najważniejsze wyszczególniam niżej:

  • Nieumiejętność kojarzenia nowego materiału z już posiadaną wiedzą – ćwicz budowę i posługiwanie się „żywym” obrazem.
  • Błędne rozumienie terminologii i słownictwa – przeczytaj dokładnie nowe słowo i sięgnij do jego definicji. Sporządź diagram lub mapę myśli i dla słowa, i definicji oraz kojarzących się z nimi obrazów, pojęć i idei.
  • Niezdolność dzielenia dłuższych słów na sylaby – po prostu poćwicz tę umiejętność.

Więcej informacji na ten temat znajdą Państwo tutaj.

Ostatnie zapytania:

  • jak moze wrocic wyobraznia
  • wyobraznia podczas czytania
Więcej w mapa myśli
Informatyka pomaga w poszukiwaniu innowacyjnych rozwiązań

Praca twórcza i myśl innowacyjna w dużej części polega na odkrywaniu zależności między różnymi obszarami funkcjonowania firmy. Narzędzia informatyczne pomagają w projektowaniu nowych powiązań. Większość użytkowników programów komputerowych robi notatki...

Zamknij