Różnorodność działów zakupów

Kiedy spotyka się kilku „zakupowców”, okazuje się podczas rozmowy, że mimo wspólnej profesji zakres obowiązków i tym samym narzędzia różnią się – czasami tak bardzo, że odnośni się wrażenie, że spotkały się osoby w zupełnie różnych działów.

Wytłumaczeniem takiego stanu rzeczy jest teoria Kenneth Lyonsa, według której istnieją różne stadia rozwoju działów zakupów, których zadania oraz wykorzystywane narzędzia będą bardzo różnić się od siebie. Ewoluują one od stadium „biernego”, poprzez „niezależne”, „wspierające” aż do stadium „integrującego”. Jeśli jeszcze uwzględnimy do tego specyfikę branżową oraz rodzaj zakupów „Direct” (zakupy materiałów produkcyjnych) oraz Indirect (towarów i usług nieprodukcyjnych) to faktycznie różnice te przestają dziwić. Na początku tej ewolucji w studium biernym dział zakupów realizuje podstawowe potrzeby zaopatrzeniowe, wykonuje rutynowe czynności, które pochłaniają mu najwięcej czasu. Działy te charakteryzują się również brakiem wyrafinowanych narzędzi zakupowych, brakiem przejrzystych procedur, podstawowym parametrem wyboru dostawcy jest tutaj cena i dostępność a kompetencje pracowników są niskie. To przede wszystkim działy zakupów w polskich postkomunistycznych zakładach. Działy zakupów w najbardziej zaawansowanym „integrującym” stadium ewolucji korzystają z nowoczesnych technik i narzędzi – nieobce są mu, eAukcje, centra kompetencji, grupy oraz alianse zakupowe, outsourcing. Kryteria wyboru dostawcy są bardzo rozwinięte, a sami dostawcy traktowani są jako zasób firmy. Oszczędzanie zostaje wyparte poprzez optymalizację, działy zakupów stają się strażnikami niskich kosztów i wewnętrznymi dostawcami efektywnych rozwiązań. Pracownicy posiadają wysokie kompetencje z różnych obszarów zarządzania (negocjacji, prawa, analiz, komunikacji itp.). Poziom taki reprezentują przede wszystkim nieliczne międzynarodowe korporacje obszaru High-Tech, motoryzacji. Oczywiście ewolucja działów zakupów musi być przemyślanym działaniem. Rozwój działów zakupów musi również iść proporcjonalnie do rozwoju firmy i przy wsparciu zarządu firmy. Bardzo istotnymi elementem w rozwoju zakupów jest posiadanie dużej wiedzy z zakresu zarządzania kompetencjami działów zakupami przez osoby kierujące rozwojem działów zakupów oraz rozwój umiejętności samym pracowników zakupowych, co jest w Polsce trudne z powodu braku rozwiniętych organizacji promujących, standaryzujących i rozwijających wiedzę z zakresu zakupów (w czerwcu 2006 powstało jedno z pierwszych w Polsce „Stowarzyszenie Menadżerów i Specjalistów ds. Zakupów”), bez użytecznych programów nauczania w szkołach wyższych, oraz niejednokrotnie sztampowych szkoleń dostępnych na rynku. Różnice pomiędzy działami zakupów będą narastać. Będą, bowiem firmy, które będą umiały dostrzec strategiczne znacznie zakupów oraz umiejętnie pokierować rozwojem działów zakupów i ich pracowników dzięki czemu będą mogły osiągnąć przewagę konkurencyjną wybudowaną na niskich kosztach, oraz będę firmy, w których działy zakupów pozostaną w pierwotnej fazie ewolucji. Dlatego zjawisko różnorodności używanych technik, narzędzi i posiadanych kompetencji będzie w przyszłości nadal istnieć. Dlatego warto tworzyć stowarzyszenia, rozpoznawać „best practise” i wymieniać się doświadczeniami z dziedziny zakupów i optymalizacji.

Procurement Project Leader Krzysztof Pawlak

Ostatnie zapytania:

  • zakupy indirect
  • zakupy nieprodukcyjne
  • indirect zakupy
  • zakupy indirect co to jest
  • czym sie rozni dzial sprzedazy od dzialu zakupow
  • zakupy indirect znaczenie
  • zakupy in direct
  • zakupy direct indirect
  • zakupy direct i indirect definicje
  • towary nieprodukcyjne
Przeczytaj poprzedni wpis:
Nowy dyrektor strategiczny w agencji DougFaberFamily.

Od 1 pażdziernika Daniel Wood obejmie funkcję Dyrektora Strategicznego w agencji reklamowej DougFaberFamily. „Długo szukaliśmy takiego Dyrektora Strategicznego, który nie tylko rozumie biznes naszych klientów, ale również potrafi tworzyć strategie,...

Zamknij