Polskie firmy potrzebują atrakcyjnych szkoleń

Właścicielom małych firm często brakuje wiedzy na temat zarządzania zespołami ludzi. Ta wiedza potrzebna jest zwłaszcza wtedy, gdy firma zaczyna się dynamicznie rozwijać i zatrudnia nowych pracowników. Ale nie tylko szefom potrzebna jest taka wiedza – także pracownicy powinni ją stale uzupełniać. – Szkolenia zawodowe poprawiają efektywność i wydajność pracowników. Mogą być także narzędziem ich motywowania – mówi Krzysztof Hejduk, zarządzający projektem Akademia PARP. Okazuje się, że 45 proc. Polaków wyraża zainteresowanie usługami szkoleniowymi. Największą popularnością cieszą się kursy językowe. Na drugim miejscu są specjalistyczne szkolenia zawodowe, a potem szkolenia informatyczne, pozwalające zdobyć kwalifikacje potrzebne przy poszukiwaniu pracy i poszerzające wiedzę hobbystyczną. Pracownicy z reguły oceniają szkolenia opłacane przez pracodawcę bardzo pozytywnie. Czują się wyróżnieni tym, że firma w nich inwestuje. Mniejsi przedsiębiorcy ze względu na koszt szkoleń decydują się często tylko na te, które są po prostu niezbędne: największą popularnością cieszą się podstawy BHP i kursy zawodowe związane z bieżącą działalnością firmy. Zarówno dla właścicieli małych i średnich firm, jak i dla pracowników tych przedsiębiorstw szansą staje się e-learning. Do tej pory korzysta z tej metody niewielki odsetek firm. Jedną z przyczyn tej sytuacji jest to, że kursy internetowe nie kojarzą się firmom z przekazywaniem wiedzy biznesowej. – Niewiele osób ma świadomość, że e-learning to także interaktywne narzędzia pozwalające na planowanie rozwoju kompetencji całego personelu – mówi Krzysztof Hejduk. W innych krajach Unii Europejskiej lub w Stanach Zjednoczonych sytuacja jest odmienna. Portale edukacyjne oferujące gotowe szkolenia on-line małym i średnim firmom bardzo aktywnie się rozwijają. W Polsce ilość takich stron internetowych jest na razie bardzo ograniczona. Dużą zaletą szkoleń internetowych jest to, że możemy je odbywać w tzw. międzyczasie. Lekcja to średnio 20 minut. Na co należy zwracać uwagę korzystając z kursu internetowego? Lekcje powinny być krótkie i łatwe w obsłudze, a program musi reagować na działania pracownika. – Bardzo ważne jest, by kursy miały wymiar praktyczny, a to znaczy, że uczestnicy powinni mieć możliwość jak najszybszego zastosowania materiału edukacyjnego w życiu zawodowym i firmowym – dodaje Aneta Grzyb-Hejduk, członek zarządu estakada.pl. Najważniejsze są jednak dobre chęci uczestników. Na tradycyjnym stacjonarnym szkoleniu trener pomaga słuchaczom i sprawdza ich zaangażowanie. W szkoleniu internetowym każdy uczestnik w dużej mierze musi samodzielnie motywować się do działania i dalszej pracy.

Ostatnie zapytania:

  • krzysztof hejduk powołanie
Więcej w e-learning, kursy
Nauka na odległość dla przedsiębiorców

Akademia PARP powołana przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, oferuje bezpłatne szkolenia prowadzone przez Internet skierowane dla małych i średnich firm. Projekt jest realizowany na zlecenie PARP i finansowany z funduszy...

Zamknij