Boksy reklamowe podnoszą skuteczność promocji w Internecie

Jedną z form promocji w wyszukiwarkach są boksy reklamowe. Zapewniają one ekspozycję adresu WW na pierwszych pozycjach wyników wyszukiwań. Jeszcze jakiś czas temu marketing internetowy kojarzony był wyłącznie z pozycjonowaniem. Zaostrzająca się konkurencja oraz zmiany algorytmów wyszukiwania doprowadziły do utrudnienia tego procesu. Coraz popularniejsze stały się inne narzędzia marketingu internetowego, które uchodzą za tańsze, wymagają mniej pracy, a ich efektywność jest widoczna natychmiast. Jako przykład tych nowych narzędzi marketingu można podać boksy reklamowe. Jest to reklama tekstowa wyświetlana z boku wyników wyszukiwania. Boksy wykupuje się na wybrane słowo lub frazy wyszukiwawcze. Typowy boks zawiera linię tytułową, dwie linie na tekst reklamowy oraz linię przeznaczoną na adres WWW promowanej strony. Boksy reklamowe są bardzo popularne wśród sektora MŚP, gdyż pozwalają dotrzeć z przekazem do dokładnie wybranej grupy docelowej, co podnosi skuteczność takiej reklamy. Koszty boksów są uzależnione od efektów, czyli płaci się za każde kliknięcie w boks, a nie za samą jego emisję. Ponadto, dają one możliwość samodzielnego prowadzenia kampanii reklamowych, a proces przebiega łatwo i bezproblemowo nawet dla początkujących użytkowników Internetu. Boksy zyskały przewagę nad typowym pozycjonowaniem, gdyż ich zaletą jest elastyczność systemów zarządzania reklamą, bo mogą być wyświetlane dla dowolnej liczby haseł. Przy wyborze haseł powinno pamiętać się o tym, by odpowiadały one ofercie firmy. Jednym z najczęstszych błędów początkujących użytkowników boksów jest wybór jednego, często wyszukiwanego hasła, luźno związanego z ofertą firmy. Nieporównywalnie lepsze efekty można osiągnąć, promując się na kilka lub kilkanaście specjalistycznych, rzadziej wyszukiwanych haseł, które odpowiadają rzeczywistemu asortymentowi firmy. Na treść boksów reklamowych przeznaczono dość małą liczbę znaków, co implikuje, iż komunikat reklamowy powinien być bardzo konkretny i rzeczowy. Należy eksponować elementy mogące wpłyną na decyzję użytkownika o reklamowanej stronie. Reklamując się na wiele haseł warto dla każdego z nich tworzyć nowy boks, którego treść będzie dopasowana do określonego słowa kluczowego. Warto postarać się, aby poszukiwane słowo występowało w treści boksu, gdyż to wzmocni przekaz reklamowy i przykuje uwagę internaty. Boksy reklamowe rozliczane są w modelu rozliczeń Pay Per Click (PPG), czyli koszt reklamy ponoszony jest tylko wtedy, gdy internauta kliknie w boks. Jeśli jakieś hasło jest popularne i większa liczba reklamodawców chce z jego wykorzystaniem reklamować swoją stronę, wówczas decyzja o tym, czyj boks będzie wyświetlany najwyżej, w dużej mierze jest oparta na zadeklarowanej wysokości CPC. Kolejnym czynnikiem wpływającym na pozycję boksu jest CTR (Click Per Ratio), czyli stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń. Im jest on wyższy, tym wyższą pozycję może osiągnąć boks – nawet przy niższym CPC. Zabezpieczeniem przed kosztami będącymi konsekwencją tzw. złośliwych lub fałszywych kliknięć (niekiedy generowane umyślnie przez konkurencję) są zaawansowane systemy informatyczne.