Się sfranczyzuj

Franczyzna coraz częściej jest postrzegana jako dość tani sposób finansowania sieci sprzedaży, chociaż faza przygotowań wymaga sporych nakładów finansowych. Według firmy Profit System, w Polsce działa około trzystu różnych systemów sieciowych, z czego blisko jedna trzecia to systemy zagraniczne, takie jak Germanos, The Athlet’s Foot, mPunkt. W ubiegłym roku liczba systemów sieciowych wzrosła o ponad 30 proc. We franczyzie działa około 30 tyś. partnerów i dystrybutorów. Najszybciej rozwijają się systemy sieciowe w handlu i tak zwanej małej gastronomii, a najsłabiej sektor usług dla firm i klientów indywidualnych. Franczyza, w porównaniu z kredytem bankowym, jest stosunkowo tanią formą finansowania rozwoju sieci sprzedaży. Franczyzobiorca płaci za uruchomienie punktu sprzedaży, a franczyzodawca udostępnia zazwyczaj projekt architektoniczny i szczegółowe wytyczne jak prowadzić biznes. Daje również wiedzę o prowadzeniu interesu, wsparcie marketingowe i opiekę szkoleniowo-marketingową. Pobiera za to w okresie obowiązywania umowy rentę. System franczyzowy to umowa (franczyzowa, agencyjna lub dystrybucyjna), jednakowa dla wszystkich franczyzobiorców. Sieci zwykle proponują swoim parterom różne kwoty za wejście w biznes. Niektóre firmy pobierają też opłatę wstępną za przystąpienie do sieci. U dopiero wchodzących na rynek jest ona zwykle symboliczna. Bardziej doświadczeni franczyzodawcy pobierają nawet do 40 tyś. zł opłaty licencyjnej. Ma ona pokryć przygotowanie przez nich franczyzobiorcy do prowadzenia biznesu i udostępnienie mu marki. Dla franczyzodawcy, franczyza oznacza skuteczny marketing dzięki punktom nowej sprzedaży. Pozwala też na pozbycie się problemu wynikającego z zarządzania personelem. Franczyzobiorcy to przecież oddzielne podmioty gospodarcze, działające na własny rachunek. Nie trzeba ich zatem dyscyplinować. Mają zupełnie inną motywację niż szeregowi pracownicy. Dlatego też efektywność placówek franczyzowych jest zwykle wyższa niż własnych. Ekspansja dzięki franczyzie nie jest dla firm, które dopiero zaczynają działalność, gdyż marka powinna być znana choćby na rynku lokalnym. Franczyza nie jest także dla firm obawiających się „wycieku” wiedzy do konkurencji lub kradzieży pomysłu na biznes, receptur czy procedur.

Więcej w biznes, franchising
Jak relaks zmienić na godziwy zysk

Dziś, aby pracownicy się zrelaksowali, a przy okazji zaznali mocnych wrażeń i poczuli się członkami zespołu, wysyła się ich na imprezy integracyjne. Coraz popularniejsze są firmy organizujące wyjazdy integracyjne. Zabawa...

Zamknij