Czego mamy się trzymać, gdy mamy robić szkolenie

Jedni uważają wszelkie szkolenia, seminaria i konferencje za dopust boży, dodatkową torturę, inni z westchnieniem ulgi przyjmują je jako sympatyczną przerwę w codziennej biurowej rutynie. Na nasz stosunek do służbowych spotkań wpływa styl i kultura ich organizacji. Oto kilka sugestii, jak rzecz zrealizować pomyślnie dla biznesu i w zgodzie z etykietą. W Polsce klimatyzacja nie jest jeszcze standardem. Organizując ważną naradę biznesową, pamiętajmy zatem, że zwłaszcza latem jej owocność maleje proporcjonalnie do wzrostu temperatury w pomieszczeniu. Godziny poranne to najlepszy czas na przeprowadzenie spotkań służbowych. Jeśli narada ma trwać wiele godzin, lepiej nie organizować jej w piątek. Niewiele spraw może wytrzymać konkurencję z wizją nadchodzącego weekendu. Gdy spotkanie ma charakter wyjazdowy, najlepiej zarezerwować hotel na noc wcześniejszą. Uczestnicy unikną wówczas zmęczenia wielogodzinną jazdą w dniu konferencji. Jest też nadzieja, że nazajutrz stawią się punktualnie i w komplecie. Jeśli porównamy korzyści i straty wynikające ze zorganizowania seminarium lub konferencji w miejscu pracy i poza nim, wyniki będą świadczyły na niekorzyść tej pierwszej możliwości. W miejscu pracy uczestnicy mają problemy z koncentracją na przedmiocie spotkania. Dobrze jest zaprosić wszystkich na kawę czy herbatę pół godziny przed oficjalnym rozpoczęciem seminarium, konferencji czy treningu zaplanowanego na wiele godzin. To doskonała okazja do nieformalnych rozmów, zapoznawania się uczestników ze sobą i z programem szkolenia. Wybór sali, w której odbywa się spotkanie może pośrednio wpłynąć na ocenę jego przebiegu. Puste krzesła i zbyt dużo wolnej przestrzeni nasuną uczestnikom podejrzenia, że zebranie jest nieważne bądź nieudane. Zbyt duża odległość między publicznością i prowadzącym utrudnia ponadto nawiązanie kontaktu. Z kolei za mała sala daje wrażenie nieprofesjonalnego tłoku. Różne rodzaje spotkań wymagają różnego ustawienia krzeseł. Podczas szkoleń najlepszym rozwiązaniem jest ustawienie miejsc w kształt litery U. Daje ono trenerowi łatwy dostęp do każdego uczestnika. Podczas konferencji, seminariów, konwentów i spotkań rocznych, które nie wymagają współudziału uczestników, odpowiednie będzie „teatralne” ustawienie krzeseł. Na podstawie wykładów Ireny Kamińskiej-Radomskiej „Etykieta biznesu, czyli międzynarodowy język kurtuazji”.

Więcej w konferencje, seminaria
Czwarta edycja pionierskiej akcji dedykowanej upowszechnianiu coachingu i jego praktycznych zastosowań w biznesie

IV Ogólnopolskie Dni CoachWise™ od 10 do 23 marca 2010, w Warszawie, Katowicach, Poznaniu i Gdańsku. Serdecznie zapraszamy do udziału w kolejnej edycji Ogólnopolskich Dni CoachWise™. CoachWise™ to metodyka coachingu...

Zamknij