Mało znane, a również atrakcyjne rozmowy

Korzystanie z telefonii internetowej (VoIP) jest tańsze w porównaniu ze standardowymi usługami telekomunikacyjnymi. Szczególnie dotyczy to połączeń międzymiastowych oraz międzynarodowych. Przekonały się o tym firmy, które szukały możliwości obniżenia kosztów, a stały się użytkownikami telefonii internetowej. Nowych klientów przybywa. Zachęcają ich opłaty za połączenia, które spadły do 6, a nawet 4 groszy za minutę w połączeniach krajowych. W krajach wschodnioeuropejskich ruch telefoniczny VoIP wzrósł w ubiegłym roku 5-krotnie, a wartość rynku VoIP powiększyła się dwukrotnie. Popularność tej telefonii rośnie. Ostatnio zaoferowała ją nawet Telekomunikacja Polska (abonentom Neostrady). Mało znana jest natomiast oferta usług dodanych w telefonii internetowej. Sprawiają one, że tradycyjna telefonia traci swoje atuty. Nowe usługi VoIP pozwalają przede wszystkim usprawnić działanie firm, ale prowadza również do oszczędności. Na przykład dzięki usłudze Fax2Email nie potrzeba znanego powszechnie urządzenia, aby otrzymywać faksy. W usłudze telefonii internetowej faksy trafiają bezpośrednio do skrzynki poczty e-mail adresata. Znika problem papieru, stosów faksów i ich roznoszenia. Na naszym rynku istnieje kilkudziesięciu operatorów telefonii internetowej. Wśród nich najwięcej usług dodanych oferuje: Neting, ToNet, Business Teledom Poland i Internet Group. Dzięki odpowiednim urządzeniom sieciowym (np. bramkom VoIP można korzystać z telefonii internetowej nie tylko za pośrednictwem komputera, słuchawek i mikrofonu, ale również dołączając do urządzeń sieciowych aparaty telefoniczne. Jakość rozmów może być gorsza niż w przypadku zwykłej linii telefonicznej, ale nie powinna odbiegać od jakości rozmów przez telefony komórkowe. Miesięczne opłaty za usługi telekomunikacyjne wynoszą zwykle około 100 złotych.