Prosty rekwizyt do poznawania się

Wizytówka jest bardzo przydatnym narzędziem poznawania się w sytuacji biznesowej. Jak sama nazwa wskazuje jest ona naszą wizytówką, dlatego warto poświęcić trochę trudu nadaniu jej odpowiedniego wyglądu Wizytówka powinna być nieskazitelnie czysta i nudna. Nie powinniśmy jej dodatkowo upiększać, powinna być pozbawiona wytłoczeń zakładek, odsyłaczy czy podkreśleń. Powinna zawierać niezbędne informacje o nas, czyli imię, nazwisko, nazwę firmy, stanowisko, adres, numery telefonów. Klasyczna wizytówka ma wymiary 9 * 5 cm, kolor biały, czcionkę czarną lub ciemnoszarą, rodzaj czcionki najlepiej szeryfowy. Sposób wręczania wizytówek może być źródłem towarzyskiego faux pas. Powinniśmy pamiętać o dobrym traktowaniu wizytówek. W Polsce spotyka się złe traktowanie wizytówek, podobnie jak niewyraźne i pospieszne przedstawianie się, co jest powszechnie odbierane jako dowód niskiej samooceny. Musimy pamiętać, że wizytówkę podajemy do ręki, zadrukowaną stroną do góry i odwróconą w stronę odbiorcy. W przypadku gdy rozdajemy wizytówki osobom siedzącym, zawsze wręczamy je do ręki. Niedopuszczalne jest ich rzucanie na stół. Wymiana wizytówek powinna odbyć się na początku spotkania, zwłaszcza, gdy przebiega ono w większym gronie. Jest ona szczególnie pomocna, gdy nie ma trzeciej osoby, która dokonałaby prezentacji. Wręczenie wizytówek umożliwia nam zorientowanie się, kto jest kim na spotkaniu. Wizytówkę zawsze możemy wręczyć osobie, która inicjuje wymianę. Możemy także zainicjować wymianę na spotkaniu, służbowym, konferencji, czy szkoleniu. Nie wypada jej wciskać osobom na znacznie wyższych stanowiskach, chyba że zostaliśmy o to wyraźnie poproszeni. W Polsce nadal zdarza się, że ludzie na spotkaniach biznesowych nie posiadają własnej wizytówki, takie postępowanie jest niedopuszczalne z punktu widzenia zasad biznesowej etykiety. Nie powinno się także wręczać wizytówek, na których nasze dane są nieaktualne. Nigdy nie powinniśmy dokonywać żadnych odręcznych streszczeń. Jedyną informacją, która może być dopisana odręcznie jest numer prywatnego telefonu, którego nie musimy udostępniać wszystkim. Po otrzymaniu wizytówki powinniśmy za nią podziękować i poświęcić ej chwilę uwagi. Natomiast nie komentujmy jej wyglądu ani zawartych w niej treści, ponieważ może to budzić zakłopotanie drugiej osoby. Otrzymanej wizytówki nie powinniśmy także wkładać do kieszeni spodni, najlepszym wyjściem jest posiadanie podręcznego wizytownika. W przypadku jego braku, możemy ją włożyć ewentualnie do wewnętrznej kieszeni marynarki, a kobiety mogą ją włożyć do torebki.

Więcej w etykieta biznesowa, savoir vivre
Fajka pokoju przy obiedzie

Służbowy lunch jest ważną okazją biznesową, w której aspekty towarzyskie i kulinarne łączą się z zawodowymi. Wspólne zjedzenie posiłku przypomina trochę wypalenie fajki pokoju. Często jest to jedyny sposób na...

Zamknij