Masz stajla, masz zyski

Z badań Instytutu Wzornictwa Przemysłowego wynika, że 65 proc. małych i średnich firm w Polsce deklaruje zapotrzebowanie na usługi projektowe. Większość firm jest świadoma, że dobry projekt może w radykalny sposób poprawić konkurencyjność produktu. Mimo to jesteśmy daleko za firmami zachodnimi, gdzie design jest zaliczany do najważniejszych czynników sukcesu. W Polsce brakuje wiedzy na temat najnowszych trendów, materiałów, czy technologii. Nadal pokutuje przekonanie, że się nie opłaca. Tym czasem na rynkach zachodnich 80 proc. firm inwestujących we wzornictwo odnosi 20 – 40 proc. wzrost sprzedaży. Nauką dla polskich przedsiębiorstw powinna być historia mleka Łaciate. Po zastosowaniu nowego opakowania, w ciągu półtora roku Spółdzielnia Mleczarska Mlekpol z Grajewa zanotowała wzrost udziału w rynku z 3 do 41 proc. Produkt powinien być modny i ładny oraz łatwy do zamontowania. O jego atrakcyjności stanowi także ergonomiczne opakowanie zmniejszające koszty transportu i magazynowania. Z tego powodu projektant nie powinien być wyłącznie stylistą – plastykiem, ale także powinien być odpowiedzialny za zastosowanie nowoczesnej technologii, która ma zapewnić trwałość oraz funkcjonalność. Designer musi w obecnych czasach tworzyć ideę produktu a nie tylko jego wygląd. Proces projektowania nowego produktu zaczyna się w dziale marketingu. To tam zostają określone potrzeby rynku, zdefiniowanie przedmiotów popytu. W przypadku, gdy dział marketingu znajdzie rynkową niszę, informuje o tym dział rozwoju, który rozpoczyna projektowanie produktu, lub zleca jego design na zewnątrz. Warto zauważyć, że obecnie projektuje się nie tylko produkty, ale również usługi. Przykładem projektowanych usług jest promocja Eurobanku, który stworzył nowy typ usług – szybkie kredyty udzielane na specjalnych, kolorowych stoiskach w marketach. Firmy projektowe rozszerzają skalę swoich usług, część nich oferuje stałe doradztwo projektowe. Oferta jest skierowana przede wszystkim do małych i średnich firm, które nie mają metodologii, ani ludzi do samodzielnego szukania rozwiązań. Rzadko zatrudnienie projektanta na etacie jest opłacalne. Charakterystyczne na polskim rynku jest szukanie projektantów za granicą, np. włoscy projektanci maszyn. Okazuje się, że na polskich uczelniach kształceni są świetni fachowcy współpracujący z z międzynarodowymi koncernami. Polscy przedsiębiorcy wydają się ich nie zauważać i wolą przepłacać angażując projektantów zagranicznych. Projektowanie jest procesem czasochłonnym, może trwać nawet dwa lata. Koszt zależy od wielu czynników m.in. od: wyrobu, liczby faz wdrażania angażujących projektanta, poddostawców, wykorzystanych surowców, doradztwa marketingowego. W sumie koszt projektu wynosi od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Umowy z designerami są kształtowane w ten sposób, że najpierw płaci się za wybrany koncept i nadzór nad wdrożeniem, później – zależnie od wyników sprzedaży – ustalone są tantiemy. Informacje na temat projektowania można znaleźć na stronach www.wzornictwo.net, www.spfp.diz.pl czy www.iwp.com.pl .

Więcej w design, projektowanie
Modny samochód – wybierz, albo zaprojektuj sam

Samochód stał się symbolem niezależności, swobody oraz komfortu w życiu codziennym. Jest także indywidualną przestrzenią, mówiącą wiele o właścicielu. Samochód oddaje naszą osobowość i definiuje styl. Poszczególne marki poszukują wśród...

Zamknij