Zrozumieć użytkownika

Jednym z gwarantów sukcesu w dzisiejszym biznesie jest posiadanie efektywnego serwisu korporacyjnego. Można stworzyć porywającą graficznie stronę, użyć najlepszych technologii, dodać nowe funkcje, a jednak ponieść klęskę. Autor tekstu wskazuje na podstawowe błędy, oraz doradza przy tworzeniu serwisu WWW firmy. Strony korporacyjne powinny wychodzić zawsze naprzeciw oczekiwaniom potencjalnych użytkowników serwisu. Powinna zostać zagwarantowana pełna dostępność. Serwis powinien być aktywny cały czas, otwarty na ludzi niepełnosprawnych, niewidomych (czytanie za pomocą screanreaderów) oraz starszych (łatwa nawigacja). Strona powinna być także otwarta na inne przeglądarki niż Internet Explorer. Wielu środowiskach używa się np. platform mobilnych. Serwis musi być dostosowany do nowych funkcji różnych przeglądarek i dostępny w trybie tekstowym. Istotny jest również przekaz. Wizja zbyt długiego tekstu może zniechęcić użytkownika do przeczytania lektury. Należy więc, stosować wielopoziomowe nagłówki. Warto również pisać konstruktywne komunikaty o błędach. Jeśli w wyszukiwarce użytkownik nie może znaleźć informacji, powinien dostać podpowiedź, jak rozwiązać problem. Z punktu widzenia każdego użytkownika ważne jest szybkie odszukanie potrzebnej wiadomości. Według badań użytkownicy sieci najczęściej narzekają na długość ładowania się grafiki oraz problemów z odnalezieniem informacji. Przy budowaniu strony WWW trzeba mieć świadomość, jacy są jej użytkownicy. Autor wyróżnia: leniwych i niecierpliwych, którzy szybko się irytują, gdy nie mogą znaleźć informacji; nie czytają, przeglądają – pobieżnie skanują elementy strony; oraz niedokonujący optymalnych wyborów – błądzą po serwisie. Tworzenie najlepszych stron nie ma i tak sensu, kiedy serwis nie zdobywa zaufania. Jest kilka zasad budowania pozytywnych relacji do serwisu – łatwa weryfikacja obiektywnych błędów Zamieszczanie linków do materiałów źródłowych, przypisów, bibliografii. Powoływanie się na obiektywne badania i organizacje. – firma z krwi i kości – Należy podkreślać, że istnieje taka firma w rzeczywistości. Warto jest podać adresy biur oraz osób kontaktowych. Dobrze jest również podkreślić powiązania rynkowe firmy z biznesem. Umieszczenie informacji o współpracy z danymi klientami, czy członkostwem w danej organizacji powoduje, że użytkownik serwisu umieści firmę, gdzieś na mapie powiązań. – wygląd – Przestarzały bądź zbyt abstrakcyjny wygląd serwisu będzie budował taki sam obraz firmy w oczach klienta. Także zbyt wielka ilość pojawiających się reklam utrudnia budowanie zaufana. Trzeba również zwrócić uwagę nad możliwością sprawnej aktualizacji strony. Ważne jest unikanie literówek, błędów ortograficznych, które burzą pozytywny wizerunek serwisu. – domena – Należy wybierać prostą domenę, by łatwiej wpadała do głowy. Niepisanym standardem jest zakładanie adresów stron internetowych bez myślników i domen. Jest to praktyczna wskazówka, w szczególności, gdy jesteśmy zmuszeni do dyktowania przez telefon adresu serwisu korporacyjnego.

Przeczytaj poprzedni wpis:
Liderzy opinii online

Gwałtowny rozwój społeczności wirtualnej daje nowe możliwości w marketingu. E- Public Relations zainteresowany jest pojawiającym się również w Polsce zjawiskiem wirtualnych grup liderów opinii. Choć niezbyt duża, potrafi wpływać realnie...

Zamknij