Liderzy opinii online

Gwałtowny rozwój społeczności wirtualnej daje nowe możliwości w marketingu. E- Public Relations zainteresowany jest pojawiającym się również w Polsce zjawiskiem wirtualnych grup liderów opinii. Choć niezbyt duża, potrafi wpływać realnie na zachowanie konsumenckie innych internatów oraz determinować marketingowe posunięcia firm w sieci. Nie jest to grupa wybitnie różniąca się czymś od pozostałych internatów. Patrząc pod katem wskaźników demograficznych, są to ludzie młodzi, dobrze wykształceni, mieszkający w dużych miastach. To osoby aktywne społecznie i zawodowo. Funkcjonują bardzo dobrze we własnym środowisku, posiadają wielu znajomych. W Internecie przygodę zaczynają od zwykłego komentowania publikowanych artykułów na różnych portalach. Zaczynają angażować się w życie forów tematycznych, stając się z czasem ich liderami. Charakter danego portalu nie ogranicza liderów do danej dziedziny. Stają się automatycznie wzorem do naśladowania także w innych kwestiach. Według raportu Burson-Marsteller „e-fluentials” wirtualni liderzy opinii posiadają jednak pewne cechy, które wyróżnia je od innych internatów. Większość z nich uznaje Internet za świetny sposób na kontakt z ludźmi o podobnych zainteresowaniach oraz jako najskuteczniejszy kanał komunikacji. Poza tym, ma to być miejsce, gdzie najlepiej można wyrazić własną opinię. Wśród liderów istnieje również odmienne zachowanie ze względu na płeć. Mężczyźni częściej skupiają się w tematyce Internetu, elektroniki i technologii. Natomiast kobiety angażują się w portalach o tematyce urody, zdrowia, czy rodziny. O ogromnym wpływie wirtualnych liderów może świadczyć serwis tematyczny e-Dziecko. Powstaje tu ogromna liczba grup oraz zamkniętych forów wirtualnych, przeradzających się czasem w realne przyjaźnie. Liderzy opinii potrafią sprawić, że z półek w sklepach na długi okres znikają zabawki. Także badania przeprowadzone w USA pokazują, że duża grupa internautów szczegółowo sprawdza opinie danego produktu, zanim zdecyduje się na jego zakup. W Internecie powstają również systemy reputacji. Są to zestawienia, rankingi o produktach i opinie o sprzedawcach. Ambicją e-marketingowca powinno stać się uczynienie z wirtualnego lidera ambasadorem marki. Jest to najlepsza i bezpłatna forma promocji firmy i jej produktów. Stają się sieciowymi doradcami sprzedażowymi. Liderzy opinii staja się tanim rozwiązaniem dla firm, których nie stać na drogi marketing. Zastąpili oni tzw. celebrities, będących ikoną pop-kultury. Wirtualni liderzy opinii okazują się do tego znacznie skuteczniejsi, niż ich drożsi „odpowiednicy”.

Przeczytaj poprzedni wpis:
Informacja – fundament nowoczesnej organizacji

Dyrektorzy i managerowie organizacji nieraz zastanawiają się nad sposobem podniesienia efektywności pracy zatrudnionych ludzi. Oczywiste jest, że należy znaleźć taką metodę pozytywnego wpływania na pracowników, aby wykazali chęć dzielenia się...

Zamknij