Całkiem Rozsądne Możliwości

Artykuł na temat kompleksowych systemów zarządzania relacjami z klientem (CRM – Customer Relationship Management). W Polsce 92% firm nie posiada żadnego systemu CRM, 2% dopiero go wdraża. Większość przedsiębiorstw, które posiadają system, to firmy duże. Średnie przedsiębiorstwa obawiają się kosztów z tym związanych. Jednak obecnie na polskim rynku można nabyć system, odpowiadający potrzebom i możliwościom firmy – w cenie od kilkuset złotych do kilku tysięcy euro za użytkownika. Systemu idealnego nie ma. Jednak z oferty trzeba wybrać ten najlepszy, kierując się następującymi kryteriami: system musi mieć jak najszerszy dostęp do danych klienta, być zintegrowany z systemem ERP, musi zapewniać bezpieczeństwo danych, otwartość na integrację, łatwość obsługi oraz dostęp do różnych narzędzi. Po wybraniu najodpowiedniejszego dla danej firmy systemu, trzeba go następnie wdrożyć. Najczęstszymi powodami niepowodzenia są: zła ocena specyfiki systemu – CRM nie działa w oparciu o te same kryteria, co ERP, a tak często się sądzi; jakość wprowadzanych do niego danych, które powinny być pełne – łatwiej zapomnieć o wprowadzeniu notatki o rozmowie telefonicznej z klientem niż o zarejestrowaniu faktury; oraz niechęć handlowców, którzy nie lubią nadmiaru pracy administracyjnej. Aby przekonać wszystkich do systemu CRM i jego sumiennej obsługi, należy uzmysłowić pracownikom wymierne korzyści, jakie on przyniesie. CRM to większa wiedza o kliencie i jego zadowolenie, które procentują wzrostem sprzedaży, a ta jest dobrym miernikiem powodzenia funkcjonowania systemu CRM.

Przeczytaj poprzedni wpis:
Uprzedzić sytuację kryzysową

Publikacja na temat sytuacji kryzysowych w firmach. Według autorów artykułu większość firm prędzej czy później może znaleźć się w sytuacji kryzysowej. Warto zatem się do niej przygotować. Nigdy nie wiadomo,...

Zamknij