Polskie znaki w domenie .eu

Polacy coraz chętniej korzystają z możliwości rejestrowania adresów internetowych z polskimi znakami diakrytycznymi. Od grudnia 2009 roku w domenie .eu, zarejestrowano prawie 3700 takich nazw.

Zarejestrowanie np. adresu www.sąd.eu nie stanowi już problemu. Od ponad roku używanie narodowych znaków diakrytycznych w nazwie strony internetowej umożliwia EURid – organizacja, która zarządza rejestracją domen .eu. W tym czasie zarejestrowano ponad 71 tys. takich adresów (tzw. domen IDN – z ang. Internationalized Domain Name), zaś w samej Polsce prawie 3,7 tys. Największą popularnością adresy ze znakami narodowymi cieszą się w Niemczech (ok. 46 proc.) i w Czechach (ok. 15 proc.). Polska znajduje się w tym rankingu na 3 miejscu (ok. 5 proc. wszystkich rejestracji IDN dla domeny .eu), wyprzedzając Francję. Domeny IDN są popularne zwłaszcza wśród firm, które doceniają fakt, że nazwy te są intuicyjne i w sposób naturalny odnoszą się do poszukiwanego produktu czy usługi.

Spośród polskich liter za znakami diakrytycznymi, najczęściej wykorzystywaną w nazwach rejestrowanych domen była litera „ó” – używana prawie 1800 razy, oraz litera „ł” – która pojawiła się blisko 1300 razy. Najmniej popularna okazała się litera „ź”. – „90 proc. wszystkich nazw ze znakami narodowymi IDN w adresie .eu to nazwy pisane w alfabecie łacińskim ze znakami diakrytycznymi, takimi jak np. ł, ś, ć, ą. Pozostałe 10 proc. jest niemal równo podzielone na litery alfabetu greckiego oraz cyrylicę” – powiedziała Regina Fuchsova, Regional Manager EURid dla Europy Środkowej.

Liczba nazw ze znakami diakrytycznymi rośnie w tempie proporcjonalnym do rejestracji domen .eu. Nazwy te stanowią obecnie 2,3 % wszystkich rejestracji.

Więcej informacji na temat domen IDN można znaleźć na stronie http://www.eurid.eu/pl/nazwy-domen-eu/domeny-idn-w-ramach-domeny-eu.

Według raportu kwartalnego EURid z listopada 2010, domena europejska .eu utrzymała swoją 9 pozycje na liście 10 najpopularniejszych domen najwyższego poziomu na świecie. Liczba zarejestrowanych adresów na koniec 2010 roku wyniosła 3 mln 332 253 tys (oznacza to 6,0 proc. roczny wzrost rejestracji). Największy udział domena eu. ma na rynku niemieckim, gdzie we wrześniu 2010 roku sprzedano milionową domenę (przy rocznym wzroście 8,9 proc.). Dynamiczny rozwój przeżywa także w krajach nadbałtyckich (blisko 40 proc. wzrost w Estonii orazna Litwie w 2010 roku). W Polsce liczba rejestracji domen .eu wzrosła w ubiegłym roku o ponad 14,4 proc. (oznacza to 25 tys nowych domen), co plasuje polski rynek na drugim miejscu w Europie pod względem dynamiki wzrostu (po Niemczech, a przed Włochami). W sumie w Polsce zarejestrowano już ponad 200 tys. domen .eu. Daje to nam 5 miejsce wśród krajów Unii (tuż za Francją).

Internetowy adres .eu i EURid

Internetowa końcówka .eu jest dziewiątą najpopularniejszą domeną najwyższego poziomu na świecie. Oferuje wspólną tożsamość dla 500 milionów Europejczyków w 27 krajach UE. Od momentu wprowadzenia domeny .eu na rynek europejski w 2005 r. Zarejestrowano ponad 3 mln adresów internetowych z tą końcówką. Wśród firm międzynarodowych oraz lokalnych, które wybrały .eu jako emblemat europejskiej tożsamości, znajdują sie takie firmy, jak Bridgestone, Century 21, Hyundai, MAN Group, Microsoft i UniCredit Group.

EURid jest organizacją non-profit wybraną przez Komisję Europejską do zarządzania procesem rejestracji domen najwyższego poziomu .eu. EURid współpracuje z ponad 850 akredytowanymi rejestratorami i zapewnia obsługę w 23 językach urzędowych UE. EURid ma swoją siedzibę w Brukseli (Belgia) oraz biura regionalne w Pradze, Pizie i Sztokholmie.