Dla dobra firmy

Płynność finansowa

Praktycznie każda firma działająca na rynku może znaleźć się w sytuacji, w której będzie musiała upomnieć się o własne pieniądze. Ten problem nabiera znaczenia szczególnie obecnie, gdy w efekcie kryzysu płynność finansowa wielu firm została zachwiana. To właśnie zagrożenie utraty płynności finansowej sprawia, że kwestie odzyskiwania należności stały się elementem biznesu równorzędnym z innymi obszarami działalności firmy. Profesjonalny menedżer doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że przedsiębiorstwo powinno koncentrować się na podstawowej działalności, a nie na ubocznej windykacyjnej.

Lepiej zapobiegać niż leczyć

W sytuacji, gdy przedsiębiorstwo miesięcznie oczekuje na kilka-kilkanaście tysięcy niewielkich płatności, nawet stosunkowo nieduże opóźnienie w spłacie w bardzo istotny sposób wpływa na zdolność finansową. Wielokrotnie nie zdajemy sobie z tego sprawy do momentu, gdy kwestia ta zostanie zdiagnozowana. A każdy dzień zwłoki zmniejsza szanse na odzyskanie należności. Dlatego też polityka windykacyjna firmy powinna być elementem strategii działania całego przedsiębiorstwa. W przypadku budowania strategii windykacyjnej w działającej już firmie, bez względu na jej obecną sytuację warto od razu zaplanować wszystkie działania, jakie powinny zostać podjęte w celu odzyskania zadłużenia.

Pomoc z zewnątrz?

Jednak nie wszystkie przedsiębiorstwa, nawet duże, posiadają jednostki wyspecjalizowane w odzyskiwaniu należności. W przypadku zalegających płatności, należy więc poważnie wziąć pod uwagę szybkie przekazanie ich zewnętrznemu podmiotowi. Firmy windykacyjne posiadają nie tylko niezbędne know-how, ale również konieczną infrastrukturę logistyczną – system informatyczny, call center, wysokonakładową drukarnię oraz liczną grupę windykatorów terenowych.

Im szybciej, tym lepiej

Nawet jeśli klient przestaje płacić za usługi czy zakupione produkty, to wierzyciele obchodzą się z nim ostrożnie i delikatnie, licząc, że ma to charakter przejściowy i że powróci do regularnej spłaty należności. Zwlekają z przekazaniem sprawy do windykacji. Taka strategia może być groźna dla firm, które nie mają doświadczeń
i odpowiednich procedur w tym obszarze, bo szybko mogą wpaść w pętlę rozluźnienia dyscypliny płatniczej swoich klientów i pozwolić im na zbyt wiele. Wówczas zwykle konieczne jest zdecydowane i kompleksowe działanie firmy windykacyjnej, które pociąga za sobą zwykle większe koszty niż szybkie bieżące reagowanie na najmniejsze nawet opóźnienie płatności.

Co na to klient?

Zagrożeniem, na które czasem wskazują firmy jest przede wszystkim możliwe zerwanie więzi pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą, w momencie kiedy ten drugi staje się chronicznym dłużnikiem, a wierzyciel jest zmuszony zwrócić się o pomoc do firmy windykacyjnej. Polski rynek jest bardzo konkurencyjny i dla każdej firmy pozyskanie nowego klienta jest istotne i kosztowne jednocześnie. Dlatego też KRUK S.A. swoim klientom oferuje profesjonalnych windykatorów, którzy uczestnicząc w dialogu z dłużnikami, ułatwiają im spłatę należności i powrót do płynności finansowej – mówi Piotr Krupa, prezes zarządu KRUK S.A.

Więcej w dłużnik, windykacja
Financial Communications dla KRUK S.A.

Ciszewski Financial Communications będzie odpowiedzialna za realizację kampanii public relations promującej dobrowolną spłatę należności dostosowaną do potrzeb dłużnika. Do zadań Ciszewski Financial Communications należeć będzie doradztwo w zakresie komunikacji zewnętrznej,...

Zamknij