Skuteczny PR na ograniczony budżet

Świat mediów stale się zmienia, im szybciej zaczniesz korzystać z inteligentnego i zdyscyplinowanego „programu” jakim jest PR, tym szybciej zaczniesz czerpać korzyści z jego świadczeń.

W czasach kryzysu, małe i średnie przedsiębiorstwa, które chcąc nie chcąc musiały ograniczyć budżet przeznaczony na działania wizerunkowe  często nie zdają sobie sprawy, że prowadzenie kampanii public relations jest znacznie oszczędniejszym i efektywniejszym sposobem na znalezienie nowych klientów i zwiększenie reputacji firmy. PR jest bowiem skuteczniejszy niż reklama, gdyż jest bardziej wiarygodny. Niewielu przedsiębiorców jednak wie, jak podejść do prasy i jakiego rodzaju trików używać, aby skutecznie wypromować własną firmę w mediach. 

Skuteczność PR oparta jest na trzech cechach:

  • wysoka wiarygodność – ogólne wiadomości wydają się odbiorcom bardziej autentyczne i godne zaufania niż reklam,
  • zaskoczenie – działanie public relations może dotrzeć do wielu klientów unikających reklamy i kontaktów ze sprzedawcami,
  • wyróżnienie – PR pozwala wyróżnić firmę lub produkt.

Dzięki dobremu PR firma ma szansę na uzyskanie pisemnej historii w prasie lokalnej, wydawnictwach branżowych oraz innych mediach. W końcu PR to głównie wiadomości informujące o tym co dzieje się w firmie, a nie ostateczny produkt w postaci kolorowego spotu pomiędzy serialami. PR zyskuje więc na znaczeniu, szczególnie zaś uwzględniając fakt, że opinia publiczna na każdym kroku zarzucana przez różnego rodzaju reklamy może być nieco cyniczna. Ciekawy artykuł, wydaje się odbiorcom bardziej autentyczny i godny zaufania niż reklama, zwłaszcza kiedy przytacza się w nim opinię byłego klienta czy znanego eksperta  wypowiadającego się pozytywnie o firmie.

Kiedy należy powierzyć PR profesjonalnej agencji? 

Właściciele małych przedsiębiorstw w początkowej fazie rozwoju są w stanie sami prowadzić skuteczny PR, który najczęściej sprowadza się do tzw. szeptania. Tym sposobem trafiają zwykle do prasy lokalnej, a pierwsi klienci to głównie rodzina, znajomi i znajomi znajomych. Po wyczerpaniu takich możliwości przychodzi jednak czas na profesjonalną agencję, dzięki której trafimy mediów z nadzieją na znacznie szerszą ekspozycję.

Firmy podejmują działania z zakresu PR w następujących dziedzinach:

  • stosunki z prasą (media relations),
  • nadawanie rozgłosu produktowi,
  • komunikacja przedsiębiorstwa z otoczeniem,
  • lobbying (kontakty z członkami ciał ustawodawczych i urzędników państwowych nakłaniające do określonych rozwiązań prawnych i administracyjnych),
  • doradztwo w kwestii społecznego funkcjonowania i image’u.

Kluczem do sukcesu jest oczywiście wcześniejsze określenie celów, które z reguły wiążą się z budowaniem pozytywnego wizerunku, czy dbaniem o dobre imię firmy. I wcale nie jest prawdą, że PR-em należy zająć się dopiero w momencie utraty dobrego wizerunku firmy. Co prawda między innymi po to są działania PR, aby w razie potrzeby ten wizerunek naprawić – ale patrząc realnie, nie da się tego zrobić w krótkim czasie –  znacznie łatwiej jest nieustannie nad nim pracować i udoskonalać aniżeli naprawiać.

Według R. Cialdini’ego: „Kiedy dokonamy już wyboru lub zajmiemy stanowisko w jakiejś sprawie, napotykamy zarówno wewnątrz nas, jak i w innych, silny nacisk na zachowanie konsekwentne i zgodne z tym, w co już się zaangażowaliśmy lub inaczej: naśladujemy innych, wierząc, że ich poglądy lub zachowania są słuszne i właściwe w danym momencie. Stąd  w kampaniach PR często o pomoc prosimy liderów opinii, osoby znane i szanowane”.

Co zrobić by media chciały informować o naszej firmie, i to w pozytywnym świetle?

Po pierwsze, media trzeba czymś zainteresować  – oczywiste, a niedoceniane przez firmy. Dobrym pomysłem może być też wartość dodana do produktu, która znacznie zwiększy zainteresowanie nim przez media. Dla przykładu, producent opon samochodowych może informować swoich klientów, np. drogą elektroniczną kiedy czas na zmianę opon, a także przy ich zakupie szkolić nowych nabywców jak prawidłowo samemu zmienić oponę w razie nagłej potrzeby.

Świat mediów  posiada nieograniczony zakres jeśli chodzi o dotarcie do potencjalnego klienta, zatem regularne pojawianie się w tym świecie jest równie nieodłącznym elementem komunikacji, jak serwer proxy dla swoich użytkowników.

Ostatnie zapytania:

  • Warszawa Pr??na loc:PL
Więcej w media relations, PR
Nowa spółka zależna Ciszewski Public Relations S.A.

Agencja Ciszewski Public Relations S.A. nabyła większościowe udziały w firmie Brightness Creative Studio, która oferuje kompleksową obsługę z zakresu marketingu BTL oraz kreacji. Prezesem spółki został Jerzy Ciszewski, a członkami...

Zamknij