Fitness na szkoleniu, czyli …

Wyobraź sobie, że jako szkoleniowiec przychodzisz na umówione szkolenie do pewnej prestiżowej firmy. Wchodzisz na salę. Twoi „uczniowie” już czekają. Są ubrani w getry, dresy i adidasy. Przeprowadzają indywidualną rozgrzewkę — rozciąganie rąk i nóg, skłony, przysiady, podskoki. Kładziesz swoją cenną szkoleniową teczkę na stoliku i włączasz znajdujący się obok magnetofon upstrzony błyskającymi kolorowymi diodami. Z magnetofonu płynie rytmiczne techno, basy dudnią, aż bąbelkuje woda mineralna w butelkach stojąca przy magnetofonie.

Oto fitness na szkoleniu czyli najprostsza metoda zapamiętania kilku zasad uczenia dorosłych.

Ponieważ uczący się powinien być AKTYWNYM, a nie biernym odbiorcą, komenderujesz: „Nie lenimy się! Aktywnie ćwiczymy. Krok w lewo, w lewo, w lewo. Krok w prawo, w prawo, w prawo. Aktywnie, aktywnie! Machamy rękami!”.

Ponieważ częstotliwość POWTÓRZEŃ jest nadal bardzo istotna w procesie uczenia się nowej umiejętności, jak również w procesie jej utrwalania, polecasz ćwiczącym: „Powtarzamy: w lewo! w lewo! w lewo! A teraz w prawo! w prawo! w prawo. Jeszcze raz… Jeszcze raz…”.

Ponieważ ważne jest stosowanie WZMOCNIEŃ pozytywnych, przez nagradzanie poprawnych odpowiedzi, utrwalanych w trakcie celowo organizowanych powtórzeń, polecasz ćwiczącym: „Wzmacniamy teraz mięśnie nóg, nie oszczędzamy się — krok w lewo i przysiad, krok w lewo i przysiad, krok w lewo i przysiad. I w prawo, przysiad, w prawo, przysiad”.

Ponieważ SELEKCJONOWANIE i UOGÓLNIANIE materiału podkreśla istotę praktycznych zastosowań „nowej wiedzy” w różnych kontekstach, co sprawia, że proces uczenia się będzie można wykorzystać wraz z szerszym (czy odwrotnie — bardziej ograniczonym) repertuarem bodźców, dajesz następne ćwiczenie: „Dzielimy się teraz w pary i stajemy naprzeciw siebie. Trzymamy się za ręce i dalej ćwiczymy kroki i przysiady. W lewo, przysiad, w lewo, przysiad — nie puszczamy rąk partnera! Nie przewracamy się też na podłogę!”. Po wykonaniu w parach całej serii kroków i przysiadów w lewo i w prawo, polecasz wszystkim wrócić z powrotem do jednej, wspólnej, ogólnej grupy.

Ponieważ zmiany w działaniu można osiągnąć przez wskazywanie ZACHOWAŃ MODELOWYCH i zachęcanie do ich naśladowania, stosowanie delikatnych sugestii, podpowiedzi i formowanie ucznia według wzoru, mówisz: „Teraz patrzcie na mnie i powtarzajcie: wymach ramion, w lewo, w lewo, wymach ramion, przysiad, w lewo, w lewo. Powtarzajcie za mną”.

Ponieważ tworzenie sytuacji lekkiego przymusu w uczeniu się ukierunkowanym na cel jest ważne, ale należy pamiętać, iż społeczno-osobiste MOTYWY uczących się często nie są spójne z celami nauczyciela, pokazujesz nowe ćwiczenie: „A teraz robimy motyla: stajemy na jednej nodze, druga noga w górze i rozkładamy ręce w bok”. Na uwagę, że bardziej to bocian niż motyl, tylko śmiejesz się głośno. „A teraz motyl na drugiej nodze. Motyl, mówię, nie bocian”.

Ponieważ różnego typu konflikty i FRUSTRACJE pojawiają się w trakcie poruszania trudnych tematów dotyczących podziałów i dyskryminacji oraz w sytuacjach społecznych, w których mamy do czynienia z nagłym pojawianiem się drażliwych tematów, dlatego trenerzy/szkoleniowcy/coachowie powinni rozpoznawać różnego typu utrudnienia, starali się je rozwiązywać i niwelować, kończysz zajęcia rozgrzewką uspokajającą: „Świetnie wam dziś poszło. Czujecie tę energię? To nic, że jesteście zmęczeni i podenerwowani. To normalne. Na koniec lekka rozgrzewka kończąca ćwiczenia. Jesteście wspaniali. Widzimy się jutro o tej samej porze”. Wyłączasz dudniące techno i otwierasz butelkę z cudownie chłodną i kojącą wodą mineralną.

Dzięki tej szalonej historyjce będziesz pamiętać kluczowe zasady związane z nauczaniem ludzi dorosłych: aktywność własną uczniów, stosowanie powtórzeń i wzmocnień, selekcjonowanie i uogólnianie podawanych informacji, prezentowanie zachowań modelowych. Wszystko to przy braniu pod uwagę motywów (motyli) uczenia się dorosłych oraz możliwych frustracji, nerwów i konfliktów, które powstają w trakcie uczenia się i które trzeba rozwiązywać poprzez rozmowę i uspakajanie (a nie ucinanie bez rozwiązania, ignorowanie lub dyktatorskie rozwiązywanie).

Żeby dokładnie zapamiętać całą historyjkę, przeczytaj ją kilka razy w ciągu 2-3 dni. A najlepiej zrób to podczas wykonywania opisanych w historyjce ćwiczeń. W zdrowym ciele zdrowy duch.


Tekst powstał dzięki informacjom zawartym w książce „Edukacja dorosłych” Malcolma S. Knowlesa, Elwooda F. Holtona III, Richarda A. Swansona (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009). Książkę znajdziesz w księgarni www.ksiegarnia.pwn.pl , wpisując w pole wyszukiwarki tytuł. Wykorzystanie za zgodą Wydawcy.


Ostatnie zapytania:

  • magnetofon na fitness
Więcej w pedagogika, szkolenia
Zapraszamy na szkolenie – Employer Branding!

Centrum Kształcenia Praktycznego Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej i Great Place to Work® Institute Polska zapraszają na szkolenie - Employer Branding. Budowanie atrakcyjności Marki Pracodawcy stało się w ostatnich dziesięciu latach...

Zamknij