Skąd bierze się oślizgła reputacja działów marketingu?

Wydaje się, że głównym powodem jest zwykła ludzka niechęć do pracy. Owszem, czynniki psychologiczne związane z wprowadzeniem zmiany czyli dysonans, obniżenie poczucia bezpieczeństwa, nieufność co do własnych kompetencji, konflikty interesów też są ważne. Jednak to zwykłe zwiększenie obowiązków wywołuje emocje, kłótnie i trzaskanie drzwiami. A przez to reputację mącicieli, podgryzaczy, szarych eminencji, władców marionetek, manipulantów, tyranów i despotów kogokolwiek kto przyzna głośno „pracuję w marketingu”.

Jak tłumaczy to Zdzisław Knecht w swojej książce „Zarządzanie marketingiem” (Wydawnictwo C.H. Beck, 2008), ludzie z innych działów są niechętni do podejmowania marketingowych zadań związanych z rynkiem, bo efekty ich realizacji trudno przewidzieć. Poza tym obligują one do większego zaangażowania i lepszego wykonywania pracy na każdym stanowisku, a przecież „czy się stoi, czy się leży, ładna pensja się należy”.

Wystarczy choć rzut okiem na poniższą listę potencjalnych działań marketingowych, aby większości pracownikom zrzedła mina. Z takimi obowiązkami na pewno się nie poleży! A przecież w celu osiągnięcia powodzenia na rynku trzeba mieć na uwadze m.in.:

  • dostosowanie podaży produktów i usług do potrzeb i popytu nabywców,
  • zaspakajanie indywidualnych potrzeb różnych segmentów nabywców,
  • rozszerzenie zakresu i wzbogacenie możliwości zaspakajania potrzeb,
  • zapewnienie swobody wyboru i zakupu w dogodnym miejscu i czasie,
  • satysfakcja z nabywania, posiadania i użytkowania produktów i usług,
  • konkurencyjna informacja o towarze,
  • efektywne wykorzystanie zasobów przedsiębiorstwa oraz korzystny poziom sprzedaży i cyklu życia produktów,
  • ograniczenie ryzyka produkcji i sprzedaży,
  • pozyskiwanie konsumentów, hurtowników i detalistów,
  • osiąganie zysku z działalności gospodarczej,
  • rozwój przedsiębiorstwa.

Aby realizować powyższe zadania marketingowe, konieczne jest współdziałanie wszystkich ogniw przedsiębiorstwa, począwszy od zaopatrzenia, poprzez produkcję, aż do sprzedaży ostatecznemu odbiorcy, z równoczesnym zapewnieniem opieki nad użytkowaniem (eksploatacją) produktów.

Marketing w przedsiębiorstwie to zestaw środków i działań stosowanych po to, aby w sposób rentowniejszy i skuteczniejszy od konkurentów, rozpoznawać i zaspokajać potrzeby klientów.

Nie uda się zrealizować tych zadań, polegając jedynie na konkretnej, wydzielonej grupce pracowników oznaczonych tabliczkami „marketing”. Marketing tak naprawdę to centralny pokój sterowania firmą, w którym rozwiązywane są różnorodne problemy rynkowe, a w realizacji biorą udział wszyscy pracownicy firmy, odpowiednio do swoich przydziałów służbowych i kompetencji.

Co zatem ma zrobić menedżer lub właściciel firmy, który chce wprowadzić orientację marketingową w firmie, ale zdaje sobie sprawę z oślizłej reputacji tego posunięcia?

Po pierwsze — edukacja na temat marketingu wśród pracowników. Gdy ludzie zrozumieją na czym polega marketing, łatwiej będzie im wyobrazić sobie podejmowanie działań z tego obszaru.

Po drugie — nakreślenie dokładnej wizji działania. Po co właściwie jest wprowadzany marketing? Dlaczego nie możemy obejść się bez niego, skoro dotąd jakoś było to możliwe? Tutaj potrzebne są konkretne argumenty oparte na liczbach i wykresach.

Po trzecie — wsparcie zmiany swoim autorytetem. Nie na zasadzie „ma być tak jak ja chcę albo wypad”, ale „ja naprawdę w to wierzę i chcę żeby się udało”.

Po czwarte — postępowanie zgodnie z zasadami wprowadzania zmian w firmie. Istnieją dobrze napisane i zrozumiałe książki na ten temat, nie ma więc w zasadzie problemu z pytaniem jak-to-zrobić.


Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat zarządzania marketingiem, przyda ci się książka „Zarządzanie marketingiem” Zdzisława Knechta (Wydawnictwo C.H. Beck, 2008). Aby ją kupić, wejdź do księgarni ksiegarnia.beck.pl i wpisz w pole wyszukiwarki tytuł książki.


Więcej w marketing, zarządzanie
Kongres Kadry, 27-29 kwietnia 2009 – call for speakers

Organizatorzy Kongresu Kadry - największego wydarzenia w dziedzinie zarządzania ludźmi, zapraszają do współpracy merytorycznej przy przygotowaniu programu IX edycji Kongresu Kadry, który odbędzie się w dniach 27-29 kwietnia 2009 roku....

Zamknij