Plotki, pomówienia, pretensje – czyli jak reagować

Plotka bywa niesprawdzoną i kłamliwą opinią powodująca utratę dobrego wizerunku osoby, której dotyczy. W dużej mierze jest produktem fantazji bazując na kreatywności autora. Bazuje na niesprawdzonej informacji. Celem plotkującego jest pozbycie się negatywnych odczuć odnośnie „bohatera” plotki. Osoba plotkująca pozbywa się niezwerbalizowanych wcześniej pretensji, niedomówień, konfliktów itp. Jest to działanie pokazujące poniekąd słabość psychiki takiej osoby. Bywa też taktycznym zagraniem strategicznym mającym na celu obniżenie autorytetu wybranej osoby i uniemożliwienia jej awansu.

Pomówienie jest bardzo silnym atakiem personalnym mogącym skrzywdzić adresata. Tego typu zachowanie jest karalne i wymaga natychmiastowej reakcji – wyznaczenia granicy i złożonego publicznego wyjaśnienia przez samego autora pomówienia.

Jakie funkcje pełni plotką?

Plotkowanie samo w sobie jest przyjemną aktywnością – szczególnie dla osób, które lubią dużo mówić i barwnie przedstawiać świat. Bywa często również negatywnym i złośliwym omawianiem nieobecnych osób – wtedy słowo staje się bronią masowego rażenia.

Plotkowanie jest zachowaniem postrzeganym negatywnie. Bywa jednak bardzo częste. Badania wykazują, że 70% prywatnych konwersacji poświęcanych jest plotkowaniu.

Osoby plotkujące zabezpieczają się przed wizerunkiem plotkarza –  zasadniczo nie nalegają na prawa autorskie. Osoba rozpoczynająca plotkowanie, jak i ta, która wnosi nowe informacje liczy też szanse na poprawę swojej pozycji w grupie.

Plotkowanie pełni funkcję wywierania zaplanowanego wpływu ale również podtrzymuje więź oraz zapewnia funkcję rozrywkową.

Jest również wymianą informacji, która służy kontroli tych, którzy działają wbrew regułom i przeciwko interesowi grupy. Osoba, które zachowuje się w sposób niezgodny z oczekiwaniami społecznymi jest „ukarana” przez otoczenie oplotkowaniem.

Ocenianie innych jest sprawieniem wrażenia, że osoba, która ocenia zna się na normach grupowych i ma „moralne” prawo oceniać innych.

Plotce jest blisko do pomówienia za czym idzie poniżenie danej osoby w oczach innych chociażby przez utratę zaufania potrzebnego dla danego stanowiska, zawodu lub rodzaju działalności.

Jak reagować?

Przede wszystkim musimy mieć świadomość tego, iż do pracy przychodzimy przede wszystkim pracować. Oczywiście ważne jest z kim pracujemy i jak odnoszą się do nas pracownicy oraz przełożeni. Współpraca z pracownikami może układać się poprawnie, ale może być także źródłem niepotrzebnych frustracji.

Szczególnie zaleca się mieć świadomość, iż w danej firmie mamy konstelację różnych osobowości. Każdy człowiek jest inny i nosi w sobie indywidualne pragnienia oraz frustracje.

Praca powinna zasadniczo być traktowana jako sposób na zarabianie oraz realizację własnych celów. Ideałem jest sytuacja gdy zgodnie z wyznaczoną ścieżką własnej kariery zawodowej realizujemy krok po kroku zamierzone punkty naszej życiowej podróży. Z uwagi na pewne zdarzenia w życiu dzieje się również i tak, że praca jest złem koniecznym.

Plotki, pomówienia, pretensje przeszkadzają w pracy, szczególnie w jej efektywności.

W aspekcie psychologicznym tego typu zachowania wynikają z frustracji, braku realizacji potrzeb danej osoby, braku informacji ale nie wyznaczenia granic i zasad współpracy.

Znacznie częściej autorami głośnio wypowiadanych plotek, pomówień są osoby o osobowości ekstrawertycznej. Kierują się głównie emocjami a później być może biorą pod uwagę skutki wypowiadanych słów lub podejmowanych działań. Znacznie rzadziej zachowują się w ten sposób typy introwertycznie – szczególnie te bardziej elastyczne, empatyczne i zatrzymujące dla siebie pewne opinie.

Przede wszystkim żyjemy wśród ludzi i podlegamy również prawom społecznym oraz tzw. psychologii tłumu. Silne charyzmatyczne osobowości naturalnie przejmują kierowanie nad grupą. Bywa, że z uwagi na to iż liderem danej grupy formalnie jest inna osoba mogą pojawiać się zachowania w grupie mające na celu „poskórne” pozbawienie tej osoby atrybutów władzy jakim może być autorytet itp.

Przemyślana plotka potrafi mocno skrzywdzić i niczym trujący bluszcz opanować umysły. Im częściej powtarzana tym bardziej wzrasta jej wiarygodność w oczach innych osób. Dodatkowo kreatywne osoby dla ubarwienia własnych opowieści dodają dodatkowe elementy krążącej plotki by dla słuchających wydać się bardziej interesującym.

Pomówienia są nożem potrafiącym mocnym cięciem podciąć skrzydła motywacji pracowników. Adresowane w stosunku do przełożonego są formą odreagowania i umniejszania znaczenia danej osoby. Są też zachowaniem bardziej charakterystycznym dla słabszych osobowości unikających konfrontacji.

Plotka skutkuje wzajemną urazą i pasywną agresją.

Plotkowanie za plecami obniża reputację, mówienie wprost – buduje szacunek.

Jak reagować?

  • Zadbaj o swój autorytet. Postępuj moralnie i dbaj o czytelny dla Ciebie system wartości.
  • Traktuj swoich pracowników tak jak Ty byś chciał być traktowany na ich stanowisku pracy.
  • Jasno wyznaczaj zasady współpracy w zespole.
  • Nagradzaj dobrym słowem wyrażonym publicznie.
  • Karz zaraz po przewinieniu – najpierw podczas indywidualnej rozmowy a ewentualnie jeżeli jest to nieskuteczne na forum grupy.
  • Zarządzanie ludźmi to praca z ich emocjami, ich oczekiwaniami – wyznacz granice pracy a spraw zawodowych.
  • Jeżeli delegujesz zadania – dobrze je precyzuj. Zadaj również o spisanie notatek podczas wyznaczania zadań. Upewnij się, że zostałeś dobrze zrozumiany.
  • Jeżeli powierzasz komuś wykonanie zadania – uzgadniaj osobową odpowiedzialność.
  • W czasie pracy w rozmowach trzymaj się tematów związanych z pracą. Unikaj poruszania spraw prywatnych. Im mniej będziesz chronić swoją prywatność tym bardziej narażasz się na wykorzystywanie tych informacji przeciwko Tobie. Jest to szczególnie ważne w przypadku ewentualnego awansu – gdy dotychczasowi współpracownicy stają się przełożonymi.
  • Bądź spójny – zachowuj się tak jak deklarujesz.
  • Dbaj o Twój jasny zakres obowiązków – dzięki temu będziesz mógł skupić się na pracy. Jeżeli będziesz miał świadomość, iż do pracy przychodzi się przede wszystkim pracować a nie tylko miło spędzać czas na budowaniu relacji z innymi osobami tym mniej rozczarowań Cię czeka.
  • Szanuj swojego przełożonego.
  • Staraj się lekceważyć plotki. Im bardziej będziesz zwracać na nie uwagę tym prędzej osoba plotkująca odkryje Twoją „piętę Achillesa”.
  • Jeżeli zaczniesz komentować plotki lub je tłumaczyć tym szybciej w oczach otoczenia podniesiesz wiarygodność pomówień.
  • Jeśli zaczynasz się tłumaczyć, jeśli denerwujesz się, pokazujesz, że te informacje zaprzątają Twoją uwagę – osoba plotkująca wygrywa.
  • Jeśli przestaniesz reagować, plotkujący nie będzie widział sensu w rozpowiadaniu kolejnych plotek. Brak reaktywności spowoduje, że znajdzie inną „ofiarę”.
  • Ćwicz własne umiejętności interpersonalne w celu pracowania nad słabszymi cechami i realizacją własnych dążeń.
  • Ćwicz techniki panowania nad własnymi emocjami. Emocje są jak mgła dla kierowcy.

 

  • Asertywność jest cenna a odmowa udzielenia pomocy nie oznacza egoizmu. Nie musisz się tłumaczyć!
  • Zadbaj o własną samoocenę – będziesz bardziej odporny na ewentualną krytykę.
  • Stosuj zasadę ograniczonego zaufania.
  • Traktuj z szacunkiem drugiego człowieka.
  • Szanuj siebie i wymagaj, by inni też to robili.
  • Jeżeli musisz to stosuj konstruktywną krytykę.
  • Jeżeli ktoś jest w stosunku do Ciebie złośliwy to przede wszystkim wyznacz własne granice i nie pozwól by Cię tak traktowano.
  • Stosuj komunikaty: „Chyba nie rozumiem, o co ci chodzi. Jeżeli masz mi coś do zarzucenia, powiedz wprost, postaram się to zmienić”.
  • Kiedy ktoś opowiada tzw. nowinki, zdradza tajemnice czy plotki na Twój temat lub złośliwie Cię krytykuje, powiedz: „naprawdę?”, „nie zauważyłam”, „no, coś takiego”. Zadbaj, by ton wypowiedzi był lekceważący.
  • Kategorycznie, a jednocześnie grzecznie odmawiaj współautorstwa podczas powtarzania i przetwarzania plotek.
  • Gdy inni plotkują Ty możesz nie odrywać wzroku od komputera, nie wypowiadać się, nie komentować, wewnętrznie się odizolować.
  • Kiedy jakieś pytanie, prośba o opinię jest skierowana prosto do Ciebie odpowiadaj spokojnie i nieodmiennie, że nie masz na ten temat żadnych danych i nie chcesz wypowiadać się w sprawie, której nie znasz. To potrwa, ale w końcu rozmówca się zniechęci. Kategoryczne ucinanie rozmowy na ten temat może popsuć stosunki ze współpracownikami.
  • Miej świadomość, że plotkowanie zabiera czas. Oblicz ile kosztuje czas pracy plotkarza. Im więcej czasu skupia się na tego typu czynnościach tym mniej czasu poświęca na pracę. Jest to ważne dla budowania świadomości.

Zawsze najlepszym rozwiązaniem jest rozmowa. Wyjaśnienie niedomówień w celu oczyszczenia atmosfery. Być może autor plotki nie miał świadomości zranienia głównego „bohatera” plotki i adresata pomówień.

Ostatnie zapytania:

  • pomówienia
  • plotki w pracy
  • pomówienie
  • pomówienie w pracy
  • jak reagowac na plotki na swoj temat
  • jak reagować na plotki
  • pomowienia w pracy
  • plotki karalne
  • pomówienia w miejscu pracy
  • czy pomówienia są karalne