Stres – jak sobie z nim radzić?

Nasze życie bez emocji byłoby spokojne ale również puste. Są emocje, które chętnie doświadczamy ale także te, których chcielibyśmy unikać. Odczuwanie emocji jest wpisane w nasze życie. Mają swoje zadanie i czemuś służą oraz z czegoś wynikają.

„Nic nie jest dobre lub złe, jeno myślenie czyni je takim”
W. Szekspir

Stres i jego rola w naszym życiu

Stres pojawia się kiedy brakuje nam równowagi pomiędzy naszymi możliwościami a wymogami sytuacji. Ma on charakter subiektywny i jego siła zależy od stanu naszej psychiki.

Warto wiedzieć, że stres to przede wszystkim adaptacyjna reakcja naszego organizmu na bodźce jakie do nas docierają. To interakcja między tym, co nas spotyka lub o czym myślimy oraz między naszą oceną sytuacji a reakcją naszego ciała. Od naszej interpretacji zdarzeń w dużym stopniu zależy poziom naszego stresu.

Niezmiernie ważne jest to, abyśmy adekwatnie reagowali. To co nas spotyka w życiu prywatnym oraz zawodowym wymaga reinterpretacji, wsparcia osób bliskich oraz umiejętności radzenia sobie ze stresem.

Co się dzieje w gdy człowiek się stresuje?

Zostaje zdefiniowana sytuacja stresującą. Pojawia się emocja – strach, ból, złość, furia, napięcie, bezsilność, panika itp. W odpowiedzi na to zachodzą cielesne zmiany. W układzie nerwowym pobudza się podwzgórze, które komunikuje się z układem hormonalnym i dochodzi do aktywności przysadki mózgowej. Aktywuje się hormon przyśpieszający metabolizm organizmu –  adrenalina. Zwiększa ona sprawność narządów ciała, pobudza cały system do reagowania na zagrażający bodziec – stresor. Wzrasta ciśnienie, krzepliwość krwi, potliwość, mięśnie są gotowe do reakcji. Organizm się sam reguluje, dąży do homeostazy.

Kolejną fazą reakcji jest odporność. Adrenalinę zastępuje kortyzol podtrzymujący zwiększony metabolizm, zapewniając –paliwo dla naszego ciała.

Jakie jest zagrożenie?

Każdy człowiek ma indywidualny poziom odporności na stres. Po przekroczeniu pewnej granicy, stres kończy działanie mobilizujące a zaczyna mieć destrukcyjne. Obniża się zdolność adekwatnego reagowania na to co się dzieje, paraliżuje się sprawność psychiczna danej osoby.

Długotrwały stres powoduje wyczerpanie i podniesienie tolerancji układu immunologicznego czyli zwiększa się podatność organizmu na wszelkie infekcje oraz alergeny. Pogarsza się samopoczucie. Zwiększone wydzielanie się hormonów stresu do krwiobiegu może skutkować uszkodzeniem komórek nerwowych. Obniżają się możliwości intelektualne.

Długotrwały stres jest związany z codziennym problemami naszego życia. Nie tylko tragiczne zdarzenia ale stałe martwienie się o sprawy związane z życiem prywatnym (pieniądze, rodzina, zdrowie, związek itp.) czy też zawodowym (praca, wyniki, budżet itp.) powodują spustoszenie w organizmie. Obniża się samoocena danej osoby, jej poczucie sprawstwa kontroli, co dodatkowo wzmacnia stres.

Podstawowy mechanizm obronny może powodować ignorowanie rzeczywistości, niedostrzeganie zagrożeń, samooszukiwanie (także podświadomie).

Długotrwały stres powoduje m.in. wrzody, ataki serca, wysokie ciśnienie krwi oraz zaburzenia nerwicowe.

Techniki radzenia sobie ze stresem

Warto wiedzieć, że to my wybieramy emocje a nie one nas. Stres to my, to nasze myśli. Najważniejsza jest nauka kontrolowania emocji oraz monitorowanie własnych nawyków myślowych.

Ważne by stres interpretować jako wskazówkę. Jego rolą jest adaptacja człowieka do otaczającego go świata. To co dalej z tym robimy, zależy tylko od nas.

To jak radzimy sobie ze stresem, w dużym stopniu wynika z tego czego nauczyliśmy się w procesie dorastania, w wyniku socjalizacji.

Przede wszystkim trzeba zdefiniować stresujące sytuacje. Zastanowić się co można zmienić. Przeanalizować problem. Zmodyfikować zwyczajowy sposób postępowania oraz być może błędny sposób myślenia.

Działania warto skupić na psychice oraz na ciele. Pozwolić sobie na chwile relaksu. Poszukać wsparcia – również w sobie.

Sposoby radzenia sobie ze stresem:

Hydrauliczna koncepcja ludzkiej natury zakłada, że emocje gromadzą się do pewnego momentu, a potem mniej lub bardziej świadomie musimy dać im upust.
Codziennie doświadczamy lub jesteśmy świadkami zdarzeń, które wywołują w nas nieprzyjemne oraz przykre emocje.
Problemy zawodowe, kłótnia, korek na dworze, choroba oraz inne sytuacje są nieuniknione, dlatego warto wiedzieć jak radzić sobie ze stresem.

  1. Uświadom sobie własne emocji. Nazwij je.
  2. Nie osądzaj siebie – masz prawo odczuwać stres.
  3. Daj upust emocjom, nie tłum ich w sobie – ulgę może przynieść rozmowa z samym sobą, z drugim człowiekiem, ćwiczenia fizyczne, medytacja a nawet krzyk. Rozładuj swoje emocje.
  4. Stoicyzm – zatrzymaj się na chwilę. Oceń sytuację, własne zachowanie.
  5. Patrz w przyszłość. Dbaj o pozytywne obrazy. Przeszłość już była. Sytuacja, która wywołała stres już minęła.
  6. Uwzględnij, czy Twój dotychczasowy sposób myślenia oraz reagowania jest prawidłowy.
  7. Miej świadomość własnych możliwości oraz ograniczeń. Dzięki temu mniej rzeczy Cię zaskoczy oraz będziesz mógł uniknąć nieprzyjemnych sytuacji. Adekwatne rozpoznanie sygnału, jakim jest stan emocjonalny i reakcja na niego, odwołuje się do wiedzy o nas samych. Ta wiedza dotyczy naszych doświadczeń życiowych. To jak się zachowujemy, odczuwając emocje, może prowadzić do ich rozładowania lub spotęgowania.
  8. Twórz wizualizacje danych okoliczności. Dzięki temu przećwiczysz własne zachowania. Zwiększysz pewność siebie. Oswoisz się z potencjalną stresogenną sytuacją.
  9. Projektuj własne myśli. Nauczenie się kontrolowania i monitorowania własnych nawyków myślowych daje ogromne korzyści. Optymalizuje poziom stresu i buduje poczucie sprawstwa i kontroli.
  10. Gdy czujemy silne napięcie, warto skupić się oddychaniu przeponowym. Poprzez mocny wydech oczyść płuca z zużytego powietrza. Następnie zaczerpnij powietrza, wypychając przy tym brzuch. Przez dwadzieścia sekund skup się na miarowym, koniecznie głębokim oddechu. Im częściej będziesz to ćwiczyć tym szybciej tego rodzaju oddech stanie się nawykiem i automatycznie będzie służył relaksacji.
  11. Rozluźniaj spięte mięśnie – od stóp do głowy. Głęboka relaksacja zmniejsza napięcie i utrwala nawyk relaksacji. Leżąc w łóżku, siedząc na krześle, oglądając telewizję, stojąc w korku napinaj każdy mięsień na 10 sekund, a następnie rozluźniaj go na 30 sekund. Powtórz to kilka razy. Już po dwóch miesiącach odczujesz poprawę energii. Zwiększy się Twoja koncentracja oraz zakres tolerancji na stres.
  12. Miej świadomość własnego ciała. Tego co się z nim dzieje. Jak się zmienia w sytuacji stresującej. Wyczujesz napięcie mięśnie. Świadomie je rozluźniając oraz spinając przejmujesz kontrolę nad tym co się z Tobą dzieje.
  13. Staraj się unikać nieprzyjemnych sytuacji. Nie narażaj się na bodźce. Prowadź skrupulatny bilans zysków i strat.
  14. Redukuj we własnej ocenie ważność trudnych wydarzeń. One powodują stres. Obserwuj zachowania innych osób, jak oni sobie radzą. Skupiaj się na własnej wydajności i efektywności.
  15. Obniżaj stopień swojej niewiedzy. Niepewność może powodować wysoki stopień stres. Brak określenia sytuacji osobistej czy też zawodowej, niejasność własnych celów, sprzeczne informacje – to może powodować chroniczny stres.
  16. Postaraj się zapewnić sobie osobistą przestrzeń – zarówno w pracy, jak i w domu. Zachowaj minimum własnej swobodny. Zorganizuj własne otoczenie. Usuń zbędne rzeczy.
  17. Unikaj hałasu. Gdy się stresujesz słuchaj spokojnej muzyki.
  18. Dbaj o to czym się odżywiasz. Kawa i napoje pobudzające wzmacniają napięcie. Spożywanie zbyt dużej ilości cukru po krótkim pobudzeniu powoduje spadek energii. Wybieraj pestki słonecznika, owoce jagodowe, seler naciowy, szparagi – obniżają ciśnienie krwi, regulują trawienie.
  19. Miej kontakt z naturą –idź na spacer.
  20. Śmiej się – śmiech zmniejsza napięcie, rozluźnia mięśnie, daje pozytywne emocje.
  21. Zarządzaj swoim życiem. Planuj działania, ustalaj piorytety.
  22. Naucz sie mówić „nie” – ćwicz swoja asertywność.
  23. Badź pozytywnie nastawiony do życia – moc samospełniajacego się proroctwa dotyczy także Twojego życia.
  24. Nigdy nie zapominaj o odpoczynku i relaksie.

Metod radzenia sobie ze stresem jest bardzo dużo. Jedną z nich jest także trening autogenny, polegający na wypowiadaniu stałych stwierdzeń, które dotyczą uczucia ciężkości i ciepła danych części ciała. W tym wypadku sugerowana jest konsultacja medyczna, ponieważ ta technika podnosi ciśnienie krwi. Mając świadomość własnych potrzeb oraz sposobu funkcjonowania, warto regularnie stosować technik kontrolowania własnych emocji.

Zapraszam do wypracowania własnych metod radzenia sobie ze stresem.

Ostatnie zapytania:

  • stres w moim życiu
  • bezsilnosc w moim zyciu codziennym
  • stres w naszym życiu
  • stres i jego znaczenie w życiu człowieka
  • stres i jego znaczenie w moim życiu
  • sposoby radzenia sobie ze stresem wypracowanie
  • sposoby radzenia sobie ze stresem referat
  • pielęgnowanie chorego wg Doroty Orem
  • jakie emocje pojawiaja sie w stresie
  • jak sobie radzic ze stresem
Przeczytaj poprzedni wpis:
Zwolnienie za wpis na Facebooku

Krytyka pracodawcy w sieci - na forum czy w blogu - może się skończyć dyscyplinarką. Sądowe spory, których podstawą jest aktywność pracownika w sieci internetowej, nie są już niczym niezwykłym....

Zamknij