Historia franchisingu

Franchising okazał się dla biznesu na całym świecie żyłą złota i pozwolił nawet niewielkim firmom zbudować swój sukces rynkowy.

Za pierwszy w świecie system franchisingowy uważany jest system sprzedaży i obsługi maszyny do szycia Singer .  Założyciel  „Singer Sewing Machine Company, Isaac Singer, był protoplastą współczesnego franchisingu.  Od 1851 roku firma Singer zawierała pisemną umowę z dystrybutorami, która pozwalała dawała  prawo do sprzedaży i naprawy maszyn do szycia na określonym obszarze Stanów Zjednoczonych .
Nowoczesny franchising narodził się w 1898 , kiedy firma  General Motors zaczęła stosować franczyzę dealerską. W latach 20 ubiegłego wieku  w Stanach Zjednoczonych zaczął się rozwój franczyzy i jej standaryzacja. Zgodnie z zasadami franchisingu zaczęto budować relacje dużych dostawców hurtowych z właścicielami sklepów. Umożliwiło to organizacjom handl;owym detalistów na uzyskanie dodatkowych rabatów i wykorzystanie marki innej firmy przy zachowaniu niezależności.

Od stacji benzynowych do McDonald”s
Po  wielkim kryzysie, w latach 30-tych, franchisingiem zainteresowały się firmy naftowe. Pojawiły się pierwsze sieci stacji benzynowych.
Po kryzysie w gospodarce Stanów Zjednoczonych w 1930 roku franchising rozpoczął poszukiwania firm naftowych. Tak więc pojawiły się pierwsze sieci stacji benzynowych, posiadanych przez niezależnych franczyzobiorców. Zazwyczaj, stacje benzynowe zostały przeniesione do małych, lokalnych przedsiębiorców w ramach leasingu .

Osoba, która najbardziej kojarzy się z franchisingiem i sukcesem, jest Ray kroc, założyciel sieci McDonald. W roku 1954 roku odwiedził on restaurację w San Bernardino na zachodzie USA. Zamiast jechać dalej jak zwykle po rozmowie handlowej postanowił zostać i obserwować cały dzień restaurację. Pod wrażeniem sukcesu restauracji namówił jej właścicieli, aby sprzedali mu licencję do rozpowszechniania tego typu restauracji. 2 marca 1955 założył własną firmę. Wpis w rejestrze handlowym brzmiał: McDonald”s system, Inc.  Z tej jednej restauracji na amerykańskiej prowincji powstała sieć ponad 30.000 placówek na całym świecie – z tego trzy czwarte w rękach biorców franczyzowych.

Franczyza w Polsce

Za pierwszą polską placówkę franchisingową uznaje się cukiernię pod szyldem A. Blikle, otwartą w 1992 r. w Łodzi. Jak wspomina współwłaściciel warszawskiej firmy Łukasz Blikle, przez pierwszy rok był to punkt sprzedaży. Przedsiębiorca kupował ciastka Bliklego w Warszawie i woził do Łodzi, sprzedając je tam z 50-proc. marżą. To skłoniło właścicieli znanej marki do podpisania z łodzianinem umowy, która pozwoliła mu otworzyć własny  sklep firmowany ich nazwiskiem.

Według raportów firmy  PROFIT system, w 2006 liczba systemów franczyzowych w Polsce przekroczyła 300, a w 2007 inwestycje franczyzobiorców w ciągu roku przekroczyły 1 mld. zł i rozpoczyna się eksport polskiej franczyzy za granicę (30 franczyzodawców ma placówki franczyzowe za granicą). w 2008 roku liczba systemów franczyzowych w Polsce przekroczyła 500, a zgodnie z raportem za 1 półrocze 2009 roku przybyło ponad 5,5 tys. nowych punktów franczyzowych. Jest to największy przyrost w historii polskiej franczyzy. Najwięcej punktów przybyło w branży art. spożywczych i przemysłowych – blisko 3 tysiące jednostek.

Ostatnie zapytania:

  • franczyza na swiecie maszyna signer
  • historia franczyzy
  • najstarsza franczyza
  • od kiedy franczyza w polsce
  • franchising historia
  • pierwsza franczyza
  • pierwsza franczyza na świecie
  • pierwsza franczyza w polsce
  • początki franczyzy pozew
  • marketing@blikle pl
Przeczytaj poprzedni wpis:
Ogłoszenie prasowe z punktu widzenia pracodawcy, część 2

Ogłoszenie prasowe jest jedną z form dostarczania szerokiej informacji przez pracodawcę, poszukującego zasobów ludzkich. Jest więc pewnym ogniwem rekrutacji w ramach zarządzania zasobami ludzkimi. Jako, że jest to forma bardzo...

Zamknij