Domena europejska – dlaczego warto ja zarejestrować?

Od momentu utworzenia domena europejska cieszy się niezmiennie bardzo dużą popularnością. Coraz częściej spotyka się strony WWW rodzimych firm, do których prowadzi adres WWW z rozszerzeniem .eu. Jednak nadal wielu przedsiębiorców nie jest świadomych, jakie korzyści może przynieść rejestracja domeny europejskiej.

Domena europejska od samego początku swojego istnienia cieszyła się dużym zainteresowaniem. Świadczyć może o tym fakt, iż w 4 godziny po otwarciu ogólnej rejestracji (kwiecień 2006) osiągnęła wynik 700 tys. rejestracji. W ciągu doby była to już liczba 1 miliona rejestracji. Wynik 2 milionów nazw z rozszerzeniem .eu uzyskano po 3 miesiącach. Obecnie zarejestrowano już niemal 3 miliony domen europejskich. Tylko w Polsce zarejestrowanych jest ponad 150 tys. adresów z rozszerzeniem .eu. Jest to jedna z trzech najpopularniejszych domen, zaraz obok .pl (niemal 1,5 mln. rejestracji) oraz .com (ponad 150 tys. zarejestrowanych adresów). Rosnąca z każdym dniem popularność domeny europejskiej jest świadectwem tego, jak korzystne jest jej posiadanie, szczególnie przez przedsiębiorstwa.

Zalety domeny .eu

Korzyści płynących z posiadania domeny .eu jest wiele. Przede wszystkim zaletą jest szerokie grono potencjalnych klientów i kontrahentów. Wspólnota Unii Europejskiej liczy 27 państw, w których rezyduje ponad 500 milionów obywateli. Firmy, które swoimi działaniami obejmują tereny europejskie, mają możliwość dotarcia do wszystkich mieszkańców tych obszarów przy pomocy jednego adresu internetowego. Jest to szczególnie rentowne dla przedsiębiorstw, które posiadają wiele siedzib w różnych krajach, a dla każdej z nich osobną stronę WWW. Domena europejska pozwoli skonsolidować wszystkie firmowe serwisy i zamieścić je pod jednym, wspólnym adresem WWW. Dzięki temu klient bez problemu znajdzie stronę WWW firmy, a spośród znajdujących się na niej serwisów lokalnych będzie mógł wybrać właściwy dla siebie.

Domena europejska daje również potencjał rozwoju działalności, dlatego domenę .eu powinny zakupić także przedsiębiorstwa, które swoją ofertę skierowały do tej pory jedynie do mieszkańców rodzimego kraju. Decydując się jedynie na adres w domenie krajowej .pl firma w dużej mierze traci możliwość dotarcia do szerokiego grona potencjalnych klientów, którzy zamieszkują inne kraje. Przedsiębiorstwa planujące ekspansję swojej działalności na tereny Unii Europejskiej mogą dzięki domenie .eu sprawdzić, czy firmowa strona WWW będzie cieszyła się popularnością wśród zagranicznych odbiorców. Częstokroć zdarza się, że firmy nie planujące rozszerzenia swojego zasięgu na inne państwa, dzięki adresowi strony WWW w domenie .eu cieszą się dużym zainteresowaniem zagranicznych konsumentów, a nawet nawiązują współpracę z kontrahentami spoza kraju. Tego typu aspekty związane z posiadaniem adresu w domenie .eu są więc dla firm pozytywnym bodźcem do rozwoju.

Jaką nazwę wybrać?

Rejestrując pakiet firmowych domen, przedsiębiorstwa nie powinny zapominać o domenie europejskiej. Firmy częstokroć zastanawiają się jaką nazwę warto zastosować dla domeny z rozszerzeniem .eu. Oczywiście, tak jak w przypadku wszystkich adresów WWW, powinien on być krótki oraz łatwy do zapamiętania. Najkorzystniejszym rozwiązaniem jest użycie w adresie strony WWW nazwy przedsiębiorstwa lub jego produktów. Przedsiębiorstwo będzie promowane pod jedną marką, bez względu na to, z jakiego kraju będą pochodzić konsumenci i kontrahenci.

W domenie .eu możliwa jest także rejestracja nazw z użyciem znaków diakrytycznych. Jeżeli strona z założenia skierowana jest głównie do polskich odbiorców, przedsiębiorstwo może wybrać nazwę z użyciem liter z polskiego alfabetu (np. ą, ę, ó). Jednak musi liczyć się z tym, iż może to utrudnić dotarcie do strony WWW osobom mieszkającym poza granicami Polski. Dlatego, rejestrując nazwę z tzw. „ogonkami”, warto zakupić także alternatywny adres bez ich użycia. Przykładowo, rejestrując domenę www.głośniki.eu, firma powinna zarejestrować również www.glosniki.eu.

Kiedy adresy internetowe z użyciem firmowych nazw są zarejestrowane, warto zastanowić się nad zastosowaniem słów kluczowych dla danej branży. Decydując się na takie rozwiązanie, przedsiębiorstwo powinno rozważyć, do kogo skierowana jest strona WWW. Użycie słów w ojczystym języku nie zawsze jest dobrym rozwiązaniem. Może on nie być na tyle znany, by był zrozumiały dla wszystkich potencjalnych odbiorców.

Jeżeli firma prowadzi działania na obszarze całego kontynentu lub też w obrębie własnego kraju, ale nie chce się ograniczać jedynie do odbiorców z tego terenu, warto zastosować słowa zaczerpnięte z języka angielskiego. Wtedy adres strony WWW będzie zrozumiały zarówno dla użytkowników Internetu z Polski, jak i zagranicy.

W przypadku, gdy prowadzi swoje działania w konkretnych państwach i do nich głównie kieruje stronę WWW, może użyć w adresie internetowym słów w odpowiadającym im języku. Przykładowo: polskie przedsiębiorstwo produkujące obuwie, prowadzi działania na terenie Niemiec, Austrii i Niderlandów. W takim przypadku firma powinna zarejestrować adres z użyciem słowa kluczowego w języku polskim z rozszerzeniem .eu, a także odpowiedniki w języku niemieckim oraz angielskim. Jeżeli więc adres w języku polskim brzmiałby www.obuwie.eu, firma powinna zarejestrować również warianty www.shoes.eu oraz www.shuhe.eu. O ile oczywiście adresy te nie zostały wcześniej zarejestrowane.

Obok adresu z rozszerzeniem .pl w portfolio każdego przedsiębiorstwa powinna znaleźć się domena .eu. Dzięki temu firma będzie postrzegana jako nowoczesna i otwarta na nowe możliwości. Domena .eu niezmiennie kojarzona jest z ideą integracji, a także europejską jakością.

Przeczytaj poprzedni wpis:
MAŁE FIRMY ZYSKUJĄ, GDY KUPI JE ZAŁOGA

Jak informuje "Gazeta Prawna", Ministerstwo Gospodarki proponuje, by przynajmniej część spółek przeznaczonych do prywatyzacji do końca przyszłego roku sprywatyzować za pomocą leasingu pracowniczego. - Prywatyzacja pracownicza okazała się nieskuteczna, bo...

Zamknij