Zbuduj swoją sieć na solidnych podstawach

– Świat jest mały – często to słyszymy i sami nie raz doświadczyliśmy najdziwniejszych spotkań w najmniej oczekiwanych miejscach. Zdarza się, że zupełnie przez przypadek rozmawiając z kimś trafiamy na wspólny temat, czy wspólnych znajomych. Można pozostawić wszystko przypadkowi, ale można też świat zbliżać do siebie poprzez odpowiednie kształtowanie własnej sieci kontaktów, określanej mianem networku.

Słyszy się czasem, że aby dostać dobrą pracę trzeba mieć znajomości. Na pytania zadawane znajomym o to, jak szukają ekipy remontowej, lekarza specjalisty, opiekunki dla dziecka lub doradcy kredytowego słyszymy wielokrotnie „pytamy wśród znajomych, bo wolimy kogoś sprawdzonego”. To właśnie jest siła networku. Ekipa remontowa, która rzetelnie wykona swoją pracę, ma ogromne szanse na to, że dostanie kolejne zlecenie u znajomych swojego klienta. Wiadomo też, że negatywne informacje rozchodzą się dużo szybciej niż pozytywne. Niezadowolony klient opowie o swoich doświadczeniach większej liczbie znajomych niż zadowolony. Tak właśnie działa network.

I znajomi i pracodawcy ulegają dokładnie temu samemu mechanizmowi: łatwiej ufamy komuś, komu zaufał już ktoś, a najlepiej jeśli zaufał mu ktoś kogo znamy. W czasach, gdy dostęp do informacji i możliwość ogłaszania się w różnego typu mediach jest ogromy (każdy może mieć stronę WWW i telefon komórkowy) coraz bardziej nabierają znaczenia kontakty sprawdzone, oparte na zaufaniu, referencjach i opiniach poprzednich klientów/użytkowników. Najlepszym przykładem są punkty/gwiazdki w serwisach aukcyjnych lub referencje o które coraz częściej proszą pracodawcy lub partnerzy biznesowi zatrudniający firmę do współpracy.

Jakie z tego płyną wnioski?

–  Po pierwsze, należy zacząć budować network na solidnych podstawach, to znaczy od osób, które chcą i mogą nam pomóc oraz trafiać do osób, które potencjalnie mogą nas połączyć z kimś, kto może mieć znaczenie dla naszego biznesu.

– Po drugie, należy przygotować informacje, które mają do networku docierać, aby były w stanie pomóc naszemu biznesowi w odpowiedniej formie

– Po trzecie, należy dbać o swój wizerunek i o to jak nas zapamiętają osoby, które się z nami stykają. Jeśli planujemy naprawdę działać na rynku to lepiej odpuścić sobie takie kontakty, z których może po nas pozostać niemiłe wrażenie, bo nigdy nie wiadomo, kiedy i gdzie to wrażenie nas dogoni.

–   Po czwarte, należy dokumentować swoje dokonania i zbierać referencje (czyli zbierać punkty, które będzie można pokazać komuś w przyszłości)

– Po piąte, analizując wartość poszczególnych działań, warto myśleć o networku w kategoriach inwestycji. Nawet jeśli coś nie przyniesie nam bezpośrednio korzyści, ale w dłuższej perspektywie pozwoli poznać kogoś istotnego dla naszego biznesu, warto się w takie działanie zaangażować.

– I wreszcie na koniec, uważać, aby samemu nie zaplątać się we własną sieć, bo sieć niewłaściwie stosowana zamiast korzyści może nam przysporzyć kłopotów

Joanna Mikołajczak, członek zarządu, BPI Polska

www.bpi-polska.bpi-group.com

 

Przeczytaj poprzedni wpis:
Zarzadzanie zgodnie z metodyka PRINCE2

Zawsze, gdy podejmujemy zespołową i zorganizowaną pracę, aby osiągnąć wspólny cel, tam kluczową rolę odgrywa zarządzanie. Szczególnie jest to ważne w dobie pogarszających się warunków w gospodarce.Współczesne firmy muszą być...

Zamknij